Vion wil meer samenwerking in keten

Meer samenwerking en transparantie in de hele keten van de vleesproductie. Dat is de kernboodschap en het belangrijkste streven van Michiel Herkemij, CEO van Vion Food .'Transparantie is de enige manier om de sector vooruit te helpen.'

Vion+wil+meer+samenwerking+in+keten
© Vion


Nu is er nog onvoldoende samenwerking in de keten, constateert Herkemij. Partijen staan nog te veel tegenover elkaar, in plaats van naast elkaar. 'Ik denk dat Vion een rol kan spelen in het faciliteren van meer samenwerking.'

Als voorbeeld noemt Herkemij het feit dat steeds meer consumenten willen weten van welke boer het vlees komt.

'Dat betekent dat de herkenbaarheid van boeren steeds belangrijker wordt. Wie is die boer? Welk voer geeft hij zijn dieren? Hoe groot zijn de stallen? Al die informatie hebben wij.'

'Gezicht' geven

Duurzaamheid gaat een steeds grotere rol spelen. Consumenten vragen het en ook de boeren willen het graag invullen. Vion wil leveranciers meer ‘gezicht’ gaan geven, zowel naar de consument als naar de retail.

'Momenteel leveren binnen Vion’s marktconcept Good Farming Star al zo’n tweehonderd veehouders in Nederland duurzaam vlees', schetst Herkemij.

'Over niet al te lange tijd kun je wellicht via een barcode op de verpakking lezen waar het vlees vandaan komt en die boer rechtstreeks een email sturen.'

Transparantie

Deze ontwikkelingen vragen om meer transparantie en samenwerking in de keten, vindt Herkemij. In de praktijk ziet hij echter ook verdeeldheid.

'Er zijn veel concepten en keurmerken. Ik denk dat we gezamenlijk moeten kiezen voor hooguit drie concepten. Anders kan niemand het meer volgen.'

Trots op ketens

Herkemij benadrukt dat Nederland voorop loopt met duurzaamheid. 'We kunnen trots zijn op onze productieketens. Maar we zijn er nog niet.'

Op verschillende vlakken kan het scherper en beter, stelt hij. 'Vion werkt daar hard aan en gaat daarover graag in gesprek met de klanten en de samenleving.'

Agro & Food

Vion heeft deelgenomen aan de campagne ‘Agro & Food’. Deze campagne is landelijk gedistribueerd door het Financieele Dagblad en gaat in op de sterke positie die Nederland bekleedt en de winst die nog behaald kan worden in de sector.

Voor het volledige verhaal van Michiel Herkemij klik hier.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer