‘Om te verdienen moet je het verhaal wel vertellen’

De biologische landbouw heeft een geweldig sterk verhaal, maar om wat te verdienen moet je dat verhaal wel vertellen. Dat stelt Franz Taschl in Kirchberg. Zijn verhaal is gebouwd rond zeventien melkkoeien, zelfkazen en fruitverkoop.

Franz Taschl is in zijn element wanneer hij kan vertellen. Vertellen over de kracht van de grond, over de smaak van zijn kaas en over het toekomstperspectief van de biologische sector. ‘Wij hebben een vrij beroep en maken producten die mensen echt willen consumeren. Als je dat verhaal goed vertelt, willen jonge mensen ook nog in de sector actief blijven. Voor de continuïteit is dat erg belangrijk.’
Taschl en zijn vrouw Andrea werken samen met een opvolger: Steffen (26). Deze neemt onder andere de zorg voor de zeventien melkkoeien en het jongvee voor zijn rekening. Zijn ouders verzorgen het kaasproces. Daarvoor gebruiken ze een kwart van het 80.000 kilo grote melkquotum. Die kazen worden aan huis verkocht of in biologische winkels in de regio.
‘Nooit via de supermarkt, want dan blijft je product niet uniek’, zegt Franz Taschl. ‘Middenstanders die onze producten willen verkopen, verplicht ik ook om eerst hier te komen kijken hoe wij boeren. De winkelier moet ons verhaal ook kunnen vertellen.’
Taschl weidt zijn melkkoeien overdag en bindt ze ‘s nachts aan op stal. ‘Tot 35 koeien mogen de biologische dieren aangebonden worden, daarboven is in Oostenrijk koeien aanbinden verboden.’
De koeien bezitten indrukwekkende horens. Een bewuste keuze. ‘In 1980 is ons bedrijf biologisch geworden. We zijn toen gaan werken met een eigen stier die goede horens vererft. Wie de horens van een koe verwijdert, breekt in op het oriëntatievermogen van het dier. De structuur van de melk verandert daardoor en dus ook de smaak van onze kaas’, is Taschls overtuiging.
De 24 hectare grasland wordt veelal niet vaker dan tweemaal per jaar gemaaid. Daarbij is het maaien en meteen in de schuur blazen. Met een luchtkanon wordt het gras in de schuur verder gedroogd. ‘Deze methode kost alleen wat meer stroom. Door zonnepanelen vangen we deze kosten zelf op’, legt de ondernemer uit.

Fruitbomen

Taschls inkomen komt voor een derde uit kaasverkoop, voor een derde uit EU-toeslagrechten en verder uit de resterende melkopbrengsten en fruitboomopbrengsten. Bij dat laatste gaat het vooral om producten gemaakt van de Dirndl-struik. Een vrucht waar vooral jam en likeur uit wordt gemaakt en die veel voorkomt in de regio Pielach waar Taschl boert.
Het is een voorbeeld van een product dat sterk vertegenwoordigd is in de regio en met EU-ondersteuning nu succesvol vermarkt wordt.
‘Waar je kunt samenwerken moet je dat nooit nalaten. Samen met de gangbare boeren hebben we hier zo een leuke extra inkomensstroom gecreëerd’, stelt Taschl. ‘Inzetten op regionale producten maakt daarbij ons verhaal nog eens extra krachtig richting de consument.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 1°
    10 %
  • Zondag
    7° / 3°
    10 %
  • Maandag
    8° / 6°
    20 %
Meer weer