CBL: supermarkten sluiten 2012 goed af

De supermarktomzet is in 2012 naar 33,7 miljard euro gestegen, meldt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Dat is een toename van 2,1 procent ten opzichte van 2011, toen de omzet 33 euro miljard bedroeg.

De stijging kwam er ondanks dat de koopkracht in Nederland nog steeds onder druk staat. 'De gevolgen van de economische crisis zijn nog steeds voelbaar voor de consument', geeft CBL aan.

Voor 2013 verwacht CBL een stijging van de omzet van 2 tot 3 procent.

Duidelijke keuzes

De consument maakt tijdens de crisis wel duidelijk andere keuzes. Dat blijkt uit het gisteren gepresenteerde nationale consumentenonderzoek ConsumentenTrends 2013 van EFMI Business School.

Bijna twee derde let sterker op prijzen en 57 procent richt de blik meer op aanbiedingen bij het doen van de boodschappen. Zo'n 45 procent kiest vaker voor het huismerk.

Besteedbaar budget

Verder blijkt uit ConsumentenTrends 2013 dat het merendeel van de consumenten ondanks de economie nog altijd positief is over het besteedbaar budget. Eten en drinken staat hoog op het prioriteitenlijstje.

Ruim twee derde heeft plezier in boodschappen doen in de supermarkt. Slechts 11 procent bezuinigt op boodschappen doen.

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 5°
    10 %
  • Zaterdag
    4° / 3°
    10 %
  • Zondag
    8° / 3°
    10 %
Meer weer