Burgers dik tevreden met boer en tuinder
De uitkomsten van het imago-onderzoek van boer en tuinder zijn een opsteker. De burger heeft vertrouwen in de agrarische ondernemer.
Burgers associëren boeren en tuinders met harde werkers en drukke baasjes, die belangrijk, nuchter, enthousiast en ondernemend zijn.
De melkveehouder heeft het beste imago. De akkerbouwer en de tuinder volgen op de voet. Op wat meer afstand volgen de schapen- en geitenhouder en de varkens- en kippenhouder.
Het belangrijkste resultaat van het onderzoek is dat boer en tuinder een positief imago hebben weten vast te houden ten opzichte van tien jaar geleden. Bij de melkveehouderij is het beeld zelfs aanzienlijk verbeterd. Van de ondervraagden geeft 37% aan positiever naar de sector te kijken. Voor de plantaardige sectoren is dat met 22% een stuk minder.
Ondernemers hebben zelf nogal eens het gevoel dat de sector negatief in de schijnwerpers staat en dat er een permanente druk staat op de bestaande werkwijze en productieopzet. Alsof je steeds moet uitleggen en verdedigen waarom je het doet zoals je het doet.
Ongewild draagt de sector zelf bij aan het schijnwerpergevoel, door voortdurend te hameren op dat het anders, nog beter en duurzamer moet. Een overkill demotiveert in plaats van dat het stimuleert. En het activeert de meest maatschappijkritische clubjes die het graag zo uitleggen dat het in hun eigen straatje past.
Het onderzoek wijst uit dat boeren en tuinders zich niet gek hoeven te laten maken door deze clubjes. Hun geluid is bepaald niet maatgevend en representatief voor de burger.
Boeren en tuinders zijn goed bezig in de ogen van de burger. Daar mogen ze trots op zijn. Sterker nog, dat moet het referentiepunt zijn voor het verder werken aan het behouden en versterken van het imago.
De sleutel ligt bij openheid en laten zien wat en hoe je het doet. De ondernemer die meer in contact treedt met de klant en gezicht geeft aan het eindproduct, heeft de toekomst.
Goede voorbeelden te over. De koe in de wei, Kom in de Kas en de FrieslandCampina-veehouders die melk rondbrengen.
En natuurlijk niet te vergeten 'Boer zoekt vrouw'. Tegen dit kijkje in de keuken van het echte leven in de stal, op de akker of in de tuin kan geen reclamecampagne op.
Burgers houden echt veel van boeren. 't Is maar dat je dat niet vergeet.
Berend Santema, bsantema@ltonoord.nl
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Massey Ferguson 7S.165 Dyna-6 Efficient
2024, P.O.A.
-
Massey Ferguson TD 868-DN
2019, € 10.500
-
John Deere - 6145R AP FH PTO
2016, € 82.500
-
New Holland T6.155 AutoCommand
2022, P.O.A.
Vacatures
Accountmanager Binnendienst
AgriPers - Wageningen
Programmaleider Landbouw (stikstof en water) 32 uur
Natuur & Milieu - Utrecht
Marketing Medewerker
Kverneland Group Nieuw-Vennep - Nieuw Vennep, Haarlemmermeer
Proefveldmedewerk(st)er
Corteva agrisciences - NL
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Weer
-
Vrijdag4° / -1°50 %
-
Zaterdag3° / -1°25 %
-
Zondag10° / 0°100 %