Noorden is eensgezind: aanvoer windstroom moet via oostroutes
Een groot aantal partijen in Noord-Nederland kiest voor de twee meest oostelijk ingetekende routes voor het aanvoeren van windstroom of groene waterstof vanaf de Noordzee. Dat zijn ook de minst schadelijke trajecten als het gaat om het doorsnijden van landbouw- of natuurgebieden.
De noordelijke organisaties, waaronder LTO Noord, en het openbaar bestuur in de twee noordelijke provincies stuurden onlangs een advies naar minister Sophie Hermans (VVD) van Klimaat en Groene Groei. 'Als regio hebben wij een sterke voorkeur voor een van de twee oostelijke routes, te weten de Eemshaven-tunnelvariant of de Oude Westereemsroute. Dit lijken tot nu toe de meest toekomstbestendige routes die goed aansluiten bij de economische ambities die in de regio leven, maar ook antwoord bieden op toekomstige aanlandingen', schrijven de partijen.
Naast het economische voordeel voor bijvoorbeeld de Eemshaven, hebben ze ook zo weinig mogelijk impact op het Unesco Werelderfgoed Waddenzee, de ecologie, landbouw, primaire waterkeringen, het landschap en de cultuurhistorie. 'Daardoor is het maatschappelijk draagvlak in de regio groot voor deze routes. Zowel onder regionale en lokale overheden, natuur- en milieuorganisaties, industrie/bedrijfsleven als de landbouwsector', zo staat in het advies.
De Waddenkuststrook in Groningen en Friesland is tevens een hoogwaardig landbouwgebied. Zoetwaterbeschikbaarheid en verzilting zijn voor dit gebied grote uitdagingen naar de toekomst toe. Een route door dit landbouwgebied, zoals de twee meer westelijke varianten die zijn voorgesteld, heeft een versterkend effect op de verzilting, verwachten de noordelijke partijen. 'Het toekomstperspectief van agrarisch ondernemers komt hierdoor onder druk te staan. En dat terwijl er al forse opgaven zijn in de landbouwsector.'
Doorsnijdingen
LTO Noord-bestuurder Jarno Rietema van regio Noord onderschrijft de keuze die de noordelijke samenwerkende partijen maken. 'We krijgen dan zo weinig mogelijk doorsnijdingen in het achterland. Daarbij is de zogeheten tunnelvariant via Eemshaven niet zo kostbaar als sommigen stellen, omdat je dan klaar bent voor een lengte van vele jaren. Je bouwt dan een corridor voor de toekomst.'
Als het aan Rietema ligt, zou ook een aansluiting op het Duitse energienet kunnen worden meegewogen. Al met al verwacht hij dat de knoop waarschijnlijk komend voorjaar wordt doorgehakt. 'Het mooie is dat alle partijen in Noord-Nederland hierin gezamenlijk optrekken.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X167R (WD) #27416
Gebruikt, € 5.644
-
Rumptstad Stoppelploeg
Gebruikt, P.O.A.
-
T7.315 Heavy Duty New Generation PLM12
Gebruikt, P.O.A.
-
Kuhn Ploeg Vari Master (RL) #28242
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Accountmanager Binnendienst
AgriPers - Wageningen
Proefveldmedewerk(st)er
Corteva agrisciences - NL
Weer
-
Donderdag6° / 3°10 %
-
Vrijdag4° / -1°10 %
-
Zaterdag5° / -2°5 %