Sierteeltsector op weg naar meer certificeringen

Telers laten op internationale sierteeltbeurzen zien hoe mooi en breed hun product is. De grote inspanningen voor duurzame productie worden gezien als 'license to produce', niet als verkoopargument.

Sierteeltsector+op+weg+naar+meer+certificeringen
© Bloemenbureau Holland

De sierteeltbeurzen Trade Fair in het Noord-Hollandse Aalsmeer en de International Floriculture Trade Fair (IFTF) in het Noord-Hollandse Vijfhuizen trokken vorige week een groot internationaal publiek. Inzenders waren voornamelijk bloemen- en plantenkwekers en enkele toeleveranciers. De deelnemers waren positief over de stemming van de handel en de vele oude en nieuwe contacten die ze spraken.

De stemming heeft niet geleden onder een recente rel in Frankrijk. Daar krijgt een bloemist in Frankrijk schadevergoeding omdat haar dochter leukemie zou hebben gekregen vanwege de gewasbeschermingsmiddelen op bloemen.

Dit leidde in Nederland tot Kamervragen. Gemeente Zutphen geeft geen bloemen meer aan jubilarissen. Verder wil onder meer de Partij voor de Dieren zo snel mogelijk stoppen met het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen in de sierteelt.

De consument moet niet twijfelen aan de veiligheid van bloemen en planten

Tamara Chaloulakos, manager corporate en sectorcommunicatie van Bloemenbureau Holland

De vakbeurzen geven een beeld van de milieu-initiatieven in de sierteelt. De eisen en controles van grote retailketens gaan verder dan de wettelijke eisen. Certificeringen als MPS-ABC, MPS-SQ en Global GAP worden gezien als minimum om aan de grotere afnemers te kunnen leveren.

Dergelijke registratie- en beoordelingssystemen zijn zo standaard dat de meeste telers op beide beurzen niet meer de moeite namen om het groot op hun stand te vermelden. Creatieve slogans als 'Show your true colours', 'Together we create magic' of 'Reach for the stars' zeggen niets over de kwaliteit of duurzaamheid van het product.


Groene bordjes

Uitzondering waren de groene bordjes van de Green Walk. Hieraan konden bezoekers de kwekers herkennen die volledig zijn gecertificeerd volgens de voorwaarden van het Floriculture Sustainability Initiative (FSI).

De wereldwijd honderd aangesloten leden bij dit initiatief, onder wie kwekers, veredelaars en handelaren, zetten extra in op een duurzame productie en handel. Duurzaamheid, niet alleen op het gebied van gewasbescherming, maar ook op energiegebruik, arbeidsomstandigheden en omgeving. Voor handelaren geeft FSI veel extra uitstraling waarmee zij kunnen laten zien dat de producten voldoen aan alle nieuwe eisen.


Eileen van Wijnen, accountmanager bij GreenBalanZ in Kudelstaart: 'Wij zijn bewust volledig FSI-gecertificeerd.'
Eileen van Wijnen, accountmanager bij GreenBalanZ in Kudelstaart: 'Wij zijn bewust volledig FSI-gecertificeerd.' © Thierry Schut

Directeur Jeroen Oudheusden van FSI: 'De sierteeltsector loopt door transparant te zijn en verantwoordelijkheid te nemen juist voorop ten opzichte van veel andere sectoren. Het is nu zaak om door te pakken en de opgebouwde data te gebruiken om het vertrouwen van de consument terug te winnen.'

Tijdens een rondje over de beurs bleek dat de deelnemers aan de ene kant teleurgesteld zijn over het feit dat de sector weer door zo'n incident in een kwaad daglicht is gezet. Dit ondanks alle milieu-inspanningen. Aan de andere kant vertelden ze ook dat hun inspanningen niet leiden tot een betere prijs.


Standaard berekeningen

Royal FloraHolland wil dat in 2027 alle leden en aanvoerders volledig FSI-compliant zijn. Nu de Europese Commissie een standaardmethode voor de milieufootprintberekening (FloriPEFCR) heeft goedgekeurd, staan alle seinen op groen om hiermee aan de slag te gaan. Daarmee is de sierteeltsector de eerste sector met een eigen footprintberekening van alle producten.

De HortiFootprint Calculator is ontwikkeld door MPS en LetsGrow.com. MPS is bekend van de registratie en beoordeling van duurzaamheid. LetsGrow.com is specialist in het verwerken van data uit de tuinbouw.


Eva-Maria Aldenhof, kweker van Plusplant: 'Voor ons hebben de certificeringen meerwaarde.'
Eva-Maria Aldenhof, kweker van Plusplant: 'Voor ons hebben de certificeringen meerwaarde.' © Thierry Schut

Rozenkwekerij Porta Nova speelt in op deze actualiteit met de introductie van de nieuwe roos Porta Nova Futura op de Trade Fair Aalsmeer. Deze roos heeft een lage carbon footprint volgens de FloriPEFCR-meetmethode. Het is nu nog zaak om die inspanningen van de sector en het resultaat tot waarde te brengen in de keten.

Hoe breng je een boodschap over op consumenten? De sector heeft daar een speciaal bureau voor dat consumenten probeert te bereiken. Hiermee kan de hele sierteeltsector aantonen hoe proactief zij bezig zij voor een betere wereld. Het wordt namelijk tijd dat de wereld weet dat je niet alleen blijer, maar ook gezonder wordt van bloemen en planten, meldt Tamara Chaloulakos, manager corporate en sectorcommunicatie van Bloemenbureau Holland.

Het bureau zet in op een brede communicatie over de bijdrage van bloemen en planten aan het welzijn van mensen. Dat kunnen ze onderbouwen met harde cijfers. Ze hebben namelijk met wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat aan bloemen en planten in de directe omgeving gezondheidseffecten zijn toe te kennen.


Imago verbeteren

Volgens Chaloulakos wordt het steeds belangrijker om communicatieboodschappen te onderbouwen met harde cijfers. Daarnaast besteedt Bloemenbureau Holland steeds meer aandacht aan het verbeteren van het imago van de sector bij consumenten. Dat is aanvullend op de activiteiten van Glastuinbouw Nederland, die voornamelijk de politiek daarover informeert.

Chaloulakos: 'Uiteindelijk gaat het om vertrouwen. Het zou zo moeten zijn dat consumenten in de winkels geen twijfels hebben over de veiligheid en duurzaamheid van onze bloemen en planten. Dat is al zo voor andere versproducten in de winkel. Iedereen gaat ervan uit dat zuivel, fruit en groente veilig zijn. Dat bereiken we door transparante communicatie over productie en betrouwbare certificering.'


Jeffrey van den Berg van Sunshine Grow: 'Onze focus op duurzaamheid is aantrekkelijk voor kopers.'
Jeffrey van den Berg van Sunshine Grow: 'Onze focus op duurzaamheid is aantrekkelijk voor kopers.' © Thierry Schut


Vernieuwingen binnen Bloemenbureau Holland

De sierteeltsector kent Bloemenbureau Holland vooral van activiteiten richting consumenten om de verkoop van bloemen en planten te bevorderen. Die boodschap was vaak: 'Mensen worden blij van bloemen en planten'. Die boodschap is niet wezenlijk veranderd, maar het is belangrijk om dergelijke welzijnseffecten te staven met wetenschappelijk bewijs. Uit recent onderzoek van studenten van Wageningen University & Research blijkt dat groene kamerplanten het humeur van mensen verbeteren. Ander onderzoek toont aan dat de marktkansen per land verschillen. In Nederland worden bloemen vooral geassocieerd met gezelligheid, maar in Engeland bijvoorbeeld met zorg en ontspanning. Als de verkooppunten dat weten, kunnen ze daar beter op in spelen. Als nieuwe rol zal Bloemenbureau Holland meer aandacht besteden aan alle nieuwe ontwikkelingen in de tuinbouw waarmee de sector steeds duurzamer wordt.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 1°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    16° / 8°
    70 %
Meer weer