Lidl laat graag zien dat biologisch niet duur is
Supermarktketen Lidl en biologische boeren onderstrepen met het hutspotakkoord de opmars van biologische agf. Ook andere supermarkten zetten concrete stappen. Daarmee komt het overheidsdoel van 15 procent bio in 2030 dichterbij.
De trekkeracties van een paar jaar geleden zijn ze nog niet vergeten bij supermarktketen Lidl. Maar de trekkers die op dinsdag 29 oktober de slagbomen van het Lidl-hoofdkantoor in het Noord-Hollandse Huizen passeren, worden zeer hartelijk welkom geheten.
De biologische akkerbouwers Jaap Korteweg, Alex van Hootegem en Digni van den Dries glunderen van trots. Zij zijn de initiatiefnemers van het hutspotakkoord dat biologische boeren met supermarktketen Lidl sluiten. Hun actie is bij de start al geslaagd. Nog heel jonge boeren en boerinnen rijden joelend met hun traptrekkers het terrein van het hoofdkantoor van supermarktketen Lidl op.
Om het vuurtje een beetje aan te wakkeren kondigden de initiatiefnemers van te voren aan dat de nieuwe generatie bioboeren en -boerinnen verenigd in Future Defence Force een bezoekje brengen aan het hoofdkantoor van Lidl. Dit als ludieke verwijzing naar de trekkeracties van actiegroep Farmers Defence Force (FDF).
Het zou stom zijn als wij het vernaggelen voor de generatie van de toekomst
Quirine de Weerd, verantwoordelijk voor de duurzaamheidsstrategie bij Lidl, verwelkomt elke trekkerchauffeur met een high five. Even wordt het nog spannend als de voorste trekkerchauffeurs een beetje baldadig worden en het hoofdkantoor willen binnenrijden. Maar deze actievoerders laten zich in de hal van het kantoor vrij makkelijk ompraten en in een mum van tijd staan de trekkers netjes in een rij voor de ingang van het hoofdkantoor geparkeerd.
'Hier staat een hoopvolle en blije boer', zegt Jaap Korteweg even later in een microfoon. 'Wij zijn hier anderhalf jaar geleden mee begonnen en nu is er zicht op een verdubbeling van bio in aardappelen, groenten en fruit (agf). Met een verdubbeling gaat het opeens hard.'
Jochem van der Spek is een van de sprekers namens de jonge boeren. 'Dit is een mooie stap. Consumenten kunnen zo meer kennismaken met bio. De consument moet zich bewust worden van wat hij of zij eet', zegt de ondernemer, die zelf sinds dit jaar in een maatschap zit met zijn ouders.
'Maak biologisch gewoon'
De 12-jarige Sophie Veeman woont niet op een boerderij, maar benadrukt dat biologisch erg lekker is. 'Bio zou gewoon moeten zijn.' Leeftijdsgenoten moeten volgens haar allemaal bio gaan eten. 'Het is een kwestie van doen.' Supermarkten kunnen daaraan meewerken door bio gewoon te maken, stelt ze.
Eline den Dunnen vindt dat haar ouders de juiste keuze hebben gemaakt door om te schakelen. Bij Bio in de polder hebben de koeien de ruimte en kunnen ze naar buiten. 'Bovendien is het beter voor de grond dat geen kunstmest wordt gebruikt, maar alleen mest van eigen dieren. Ik ben blij dat Lidl wil meewerken aan mijn toekomst.'
Voorzitter Pipie Smits van Oyen van Biohuis, de vereniging van biologische boeren en boerinnen, noemt het een waar genot dat Lidl meer mensen bio wil laten eten. Zij roemt de doelstelling van omzetverdubbeling tegen vaste lage prijzen van Lidl. Eens te meer omdat de supermarktketen ook aangeeft dat deze eerlijke prijzen wil betalen aan de producent.
Van belang is ook dat de biologische agf een aantrekkelijke plek in het schap krijgt, benadrukt Smits van Oyen. Zij hoopt volgend jaar opnieuw bij Lidl op de stoep te staan met een hutspotmaaltijd, maar dan ook met biologische worst erbij.
Hoofd duurzaamheid en communicatie Quirine de Weerd van Lidl is trots dat de supermarktketen samen met biologische boeren en boerinnen en hun kinderen een overeenkomst sluit over verdubbeling van de omzet in biologische producten. 'Het kan wel, dus gaan we het gewoon doen. Het zou stom zijn als wij het gaan vernaggelen voor de generatie van de toekomst.'
Met de ondertekening van het hutspotakkoord legt de supermarktketen vast dat Lidl alles in het werk zal zetten om de omzet van biologische groenten en fruit ten opzichte van 2022 te verdubbelen naar 8 procent in 2026. De bioboeren beloven op hun beurt dat zij zorgen voor voldoende aanbod.
Goedkoopste formules
Om de afzet te vergroten wil de supermarktketen korte metten maken met het stigma dat biologische voeding duur is. Die rol past goed bij de discounter. Onderzoek van de consumentenbond eerder dit jaar wees uit dat Lidl en Dirk de goedkoopste formules zijn wat betreft de prijzen voor biologische producten.
Lidl voelt de verplichting een voorloper te zijn in de afzet van biologische agf. De discounter is net voor de elfde keer tot winnaar uitgeroepen in het jaarlijkse onderzoek van CPS GfK naar de beste groenten en fruit in landelijke supermarktketens.
'Als iemand biologisch betaalbaar kan aanbieden dan zijn wij het', luidt het motto van Lidl. 'Met scherpe prijzen willen wij aantonen dat biologisch niet duur hoeft te zijn. Daarnaast zorgen wij voor meer zichtbaarheid van de producten', legt duurzaamheidsspecialist Rebekah Simmons uit. 'Het verlagen van de drempel om biologische producten te kopen is een belangrijke stap.'
Als alle festiviteiten rond de ondertekening van het akkoord voorbij zijn, staan de drie initiatiefnemers Korteweg, Van Hootegem en Van den Dries nog een beetje na te keuvelen. 'Morgen stickeren bij Jumbo?', zegt Van Hootegem gekscherend. 'Dat kan wel, dat hoeft niet zoveel te kosten', reageert Van den Dries wapperend met een stapel stickers in zijn handen.
Supermarkten willen verdubbelen in biologische agf
Supermarktketen Lidl kondigde in mei al aan de omzet in biologische producten te willen verdubbelen naar 8 procent in 2026. Met de ondertekening van het hutspotakkoord met bioboeren laat het concern zien dat het echt werk gaat maken van dit voornemen. Ook andere partijen willen groeien in bio. Albert Heijn zegt over twee jaar 10 procent omzetaandeel te willen voor biologische aardappelen, groenten en fruit (agf). Voor deze supermarkt betekent dat een groei van 25 procent ten opzichte van 2023. 'Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen', is de boodschap die de marktleider profileert. Jumbo wil de verkopen van bio-agf verhogen naar 8 procent in 2026. Een jaar later moet de stap naar 10 procent volgen. Plus maakte bio de standaard voor aardappelen in kilozakken. Later volgt deze stap ook voor aardappelen in zakken van 3 en 5 kilo. Hetzelfde doet de supermarkt in de afzet van uien.Bekijk meer over:
Lees ook
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Fendt 718 Gen6 Power Plus Set 2
2023, P.O.A.
-
Kuhn GF 8501 MHO
2008, € 4.500
-
John Deere Professionele zitmaaier / tuintrekker X147R (HG) #275222
Gebruikt, € 4.999
-
John Deere - 6155R AP FH PTO
2022, P.O.A.
Vacatures
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag11° / 9°15 %
-
Zaterdag9° / 8°50 %
-
Zondag9° / 6°95 %