Boerenbelevingstocht daagt bezoekers uit

De boerenbelevingstocht biedt bezoekers van het bedrijf niet alleen informatie over de land- en tuinbouw. Het daagt de burgers ook uit om de ondernemers tips te geven over duurzaamheid.

Boerenbelevingstocht+daagt+bezoekers+uit
© Studio Van Assendelft

Het initiatief voor deze vorm van boerderijbezoek komt twee melkveehouders uit Hedel samen met Koesaldo. Aanleiding voor de boerenbelevingstocht was een subsidie van provincie Gelderland die Tim van Houtum van data-adviesbureau Koesaldo aan het denken zette.

De subsidie is een mooie mogelijkheid, vond Van Houtum voor boeren om een bijdrage te krijgen voor agrofoodinnovaties die bijdragen aan verduurzaming van het landelijke gebied en de boerburgerverbinding bevorderen.

Voor zijn eigen bedrijf Koesaldo komt Van Houtum met regelmaat op boerenerven, zoals bij melkveehouder Mathé van Goch uit Hedel. Van Goch en zijn vrouw Lilian hebben een melkveehouderij, agrarische kinderopvang en zorgboerderij De Vrijbuiter. 'Als bij iemand duurzaamheid hoog op de agenda staat, dan is het wel bij Mathé van Goch', zegt Van Houtum.

Na de tocht kunnen bezoekers hun ideeën delen met de ondernemers

Van Goch en zijn vrouw doen aan agrarisch natuurbeheer en streven ernaar zelfvoorzienend te zijn op het gebied van energie. Zo maken ze gebruik van een warmtepomp, ledverlichting, zonnepanelen en een kleine windmolen. Kinderen die naar de buitenschoolse opvang komen, worden van school opgehaald met elektrische taxibusjes.


IJsboerderij

Mathé van Goch was zodoende de ideale agrariër om te benaderen voor zijn idee, wist Van Houtum. Van Goch was direct enthousiast en dacht vervolgens meteen aan collega Arjan van Zeelst en zijn vrouw Nicolien die, ook in Hedel, een melkveehouderij met ijsboerderij runnen. Daarnaast bieden ze activiteiten aan zoals boerengolf, kanovaren en huifkartochten.


In de route bij Van Heelst krijgen bezoeker ook informatie over het maken van boerenijs.
In de route bij Van Heelst krijgen bezoeker ook informatie over het maken van boerenijs. © Studio Van assendelft

Met de drie initiatiefnemers aan de keukentafel ontstond al gauw het plan voor een boerenbelevingstocht. Interactief en met de nadruk op duurzaamheid, waarbij burgers worden aangespoord om mee te denken en vragen te stellen.


QR-tocht lag klaar

Het concept ervoor lag al klaar. Dochter Lisette van Zeelst had voor een schoolproject een QR-tocht op de IJsboerderij van haar ouders bedacht. Haar concept hoefde alleen nog verder te worden uitgewerkt en uitgevoerd.

In minder dan vier maanden tijd staat er daardoor nu een onlineplatform. Burgers kunnen via het scannen van een QR-code op de boerderij van de families Van Goch en Van Zeelst een interactieve rondleiding volgen. Maandag, op Tweede Pinksterdag, tijdens de drukbezochte open dag Beleef de Boerderij werd de belevingstocht officieel gelanceerd.



Op het bezochte boerenbedrijf scan je een QR-code met de telefoon en na betaling van de entree kun je de rondleiding volgen. 'Vergelijk het met een bezoek aan een museum', zegt Van Houtum. 'Waar je vaak ook de mogelijkheid hebt om met een draadloos koptelefoonsysteem extra achtergrondinformatie te ontvangen terwijl je rondloopt.'

Bij melkveehouderij en ijsboerderij De Schoonheuvel van Arjan en Nicolien van Zeelst lopen bezoekers langs de melkrobot, de kalfjes, de wei en de ijsproductie. De bezoekers krijgen daarbij uitleg over het melkproces, over weidegang, kuilen van gras en maken van ijs. 'Mensen zijn erg nieuwsgierig en hebben veel vragen', weet Nicolien van Zeelst uit ervaring.


Burgers betrekken

Het doel is duidelijk, zeggen de initiatiefnemers. 'We willen burgers, vooral ook de lokale gemeenschap, meer inzicht geven in onze bedrijfsvoering en ze nauwer betrekken bij de essentiële stappen die worden genomen om agrarische bedrijven te verduurzamen.'

Dat is meteen het verschil met een gewoon museumbezoek of een open dag op een agrarisch bedrijf: bezoekers worden uitgedaagd mee te denken over het verduurzamingsproces door na afloop hun ideeën met de ondernemers te delen. Vervolgens is er direct contact tussen boer en burger.



'Wat een boerenbelevingstocht bijzonder maakt, is dat het interactief is', vertelt Van Houtum. 'Bezoekers van alle leeftijden kunnen eenvoudig met hun eigen smartphone de rondleiding volgen. Tegelijkertijd kunnen ze vragen stellen over het bedrijf en tips geven voor verduurzaming.'

'Bovendien krijgt het bedrijf volop gelegenheid om de eigen producten onder de aandacht te brengen', vervolgt Van Houtum. 'Het gaat dus om beleving, verduurzaming en het verkorten van de keten.'


Ouders van kinderopvang

Bij de familie van Goch zijn het vooral de ouders van de kinderen die ze meer willen vertellen over de melkveehouderij. Omdat zij al betalen voor opvang en zorg op de boerderij, mogen ze de boerenbelevingstocht gratis volgen.

'De kinderen nemen we regelmatig mee de stal in, maar hun ouders zetten hun kinderen 's ochtends af en komen ze 's avonds weer halen. Ze hebben vaak geen idee wat er zich op een melkveehouderij afspeelt. Hun kinderen weten meestal meer over ons boerenbedrijf dan de ouders. Daar willen we verandering in brengen', stelt melkveehouder Mathé van Goch.


Rechtstreeks van de boer

Volgens alle initiatiefnemers staan steeds meer burgers open voor gezonde voeding en producten rechtstreeks van de boer. Van de melktap die zowel de familie Van Zeelst als Van Goch op het bedrijf heeft staan, wordt goed gebruikgemaakt.

'Zelfs de jongeren komen steeds vaker met een flessenkrat naar ons toe om verse, rauwe melk uit de melkautomaat te tappen', vertelt Nicolien van Zeelst. 'Ook hier zit een duurzaam verhaal aan vast', voegt Mathé van Goch toe. 'Om verspilling te voorkomen, kunnen klanten eenmalig een lege fles aanschaffen en die steeds weer bijvullen.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    65 %
Meer weer