Wrevel bij LTO, provincie en inwoners over opkoop stikstofrechten
Er is veel ophef ontstaan over het opkopen van stikstofrechten van Zuid-Hollandse boeren om Rotterdam The Hague Airport aan een natuurvergunning te helpen. Provincie, LTO Nederland en actiegroepen noemen de ontwikkeling zeer ongewenst.
Vrijdag 19 april werd bekend dat de luchthavenexploitant de stikstofrechten van twee Zuid-Hollandse boeren heeft gekocht, om er zeker van te zijn dat Rotterdam The Hague Airport een natuurvergunning kan krijgen. Het vliegveld in Rotterdam valt onder Schiphol Group.
'Maatschappelijke opgaven als het legaliseren van PAS-melders, de mobiliteits- en woningbouwopgave en de gebiedsprocessen vragen allemaal om stikstofruimte', zegt een woordvoerder van provincie Zuid-Holland. 'Als Schiphol Group stikstofrechten opkoopt van boerenbedrijven, kunnen wij de vrijgekomen stikstofruimte niet onderbrengen in onze algemene stikstofbank. De opkoop van agrarische bedrijven door Schiphol ziet de provincie als een ongewenste ontwikkeling.'
'Dat het formeel mag, maakt het nog niet rechtvaardig', zegt GroenLinks-PvdA-Statenlid Lars Klappe. 'Op deze manier geldt het recht van de sterkste, waarbij een individuele boer per definitie minder sterk staat dan Schiphol Group.'
Klap in gezicht
LTO Noord-regiovoorzitter Nico Verduin zegt 'zeer verbaasd' te zijn dat Schiphol Group opnieuw stikstofrechten koopt. 'Waar is het moreel kompas van Schiphol? Dit is weer een klap in het gezicht van land- en tuinbouwers. Ongeveer 3.600 PAS-melders wachten al bijna vijf jaar op een vergunning. Drie opeenvolgende landbouwministers hebben gezegd: we gaan dit oplossen, het heeft de hoogste prioriteit. Maar ondertussen worden de wildwesttaferelen met stikstof nog steeds gefaciliteerd.'
Alfred Blokhuizen, voorzitter van de vereniging Bewoners tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport, noemt de aankoop 'een paniekreactie en een miskleun'. Volgens hem zijn er vijftig veehouderijen nodig om de stikstofuitstoot van het vliegveld te compenseren. 'Een oplossing die wél werkt is minder vliegen.'
Hoeveel geld is betaald voor de stikstofrechten, wil de luchthavengroep niet zeggen. Eerder betaalde Schiphol tussen de 20 en 25 miljoen euro voor de stikstofrechten van twaalf andere boeren voor de luchthavens Schiphol en Lelystad Airport. Overigens zegt het bedrijf de rechten niet per se nodig te hebben, maar dat ze deze voor de zekerheid heeft gekocht. Als de stikstofrechten toch overbodig blijken, biedt Schiphol Group ze volgens een woordvoerder bij de overheid aan.
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
POTTINGER HIT 910 AZ
2010, P.O.A.
-
Iseki SXG15H
2009, P.O.A.
-
Hemach Rubberschuif vast driepunt 2,25 m
Gebruikt, € 685
-
Weidesleep 5 mtr.
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %