RAV upgraden voor verlenen stalvergunningen

Landbouworganisaties leggen zich niet neer bij de uitspraak van LNV dat de RAV-systematiek failliet is. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit moet inzetten op oplossingen om op basis van de Regeling Ammoniak en Veehouderij (RAV) vergunningverlening voor stallen mogelijk te houden, vindt onder andere LTO.

RAV+upgraden+voor+verlenen+stalvergunningen
© Twan Wiermans

Hugo van Kasteel, directeur Dierlijke Agroketens en Dierenwelzijn van het ministerie van LNV stelde vorige week dat de RAV failliet is. Door de gerechtelijke uitspraken over emissiearme systemen voor varkens en pluimvee en rundveestallen is het volgens hem niet meer mogelijk op basis van de Regeling Ammoniak en Veehouderij (RAV) vergunningen af te geven.

Tot er een systeem komt, is een passende beoordeling nodig. Het ministerie werkt aan een richtlijn daarvoor. Daarnaast komt er een regieorgaan versnelling innovaties. Dit moet leiden tot oplossingen die technisch, juridisch, maatschappelijk en economisch haalbaar zijn.


Geen failliet

Het is niet juist om van een failliete RAV-systematiek te spreken, vindt vakgroepvoorzitter Erwin Wunnekink van LTO Melkveehouderij. 'Want er zijn ook systemen die wel werken. Daar komt bij dat veehouders flink hebben geïnvesteerd in de systemen die nu door de rechter worden afgeschoten. Fabrikanten hebben moeten investeren in metingen om het systeem erkend te krijgen.'


Belangrijkste is volgens Wunnekink om te zorgen dat de praktijkomstandigheden overeenkomen met die waarop de metingen gebaseerd zijn, onderhoud tijdig wordt uitgevoerd en dat veehouders handelingsperspectief hebben voor het geval ze de emissiewaarde overschrijden.

'Dus een doorontwikkeling van de systematiek', concludeert de vakgroepvoorzitter. 'Als veehouderijsectoren willen we dit oppakken in het convenant Regieorgaan Versnellen Innovatie Emissiereductie.'


Techniek is nodig

Wunnekink: 'De emissiereducerende technieken zijn nodig om de stikstofuitstoot aan te pakken. Ook al verminder je de emissie plaatselijk maar 10 procent, alle emissiereductie van alle veehouders samen zorgt wel voor een kleinere stikstofdeken.'

'Door de huidige manier waarop een rechter oordeelt over de toegepaste RAV-systematiek kunnen pluimveehouders en andere veehouders niet vooruit', vult voorzitter Kees de Jong van de vakgroep pluimveehouderij LTO/NOP aan.

'Zonder een emissiewaarde te kunnen hanteren zoals uit de RAV-lijst wordt het heel lastig om een natuurvergunning te krijgen. De rechter zegt dat een systeem een afwijking naar boven van het gemiddelde kan hebben en zet daarom een streep door de vergunning. Maar er zijn dan ook afwijkingen naar beneden en daar doet de rechter niets mee. Dit legt alle vooruitgang lam. De minister moet ervoor zorgen dat RAV-systematiek wel toepasbaar wordt', stelt De Jong.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / -2°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer