ZLTO heeft vragen over Delta Rhine Corridor
ZLTO heeft in een brief aan de initiatiefnemers van de Delta Rhine Corridor vragen gesteld over het nut en de noodzaak van de aanleg van dit infrastructuurproject. Dit is een verzameling van initiatieven om gelijktijdig zes buisleidingen voor het transport van waterstof, aardgas, CO2, ammoniak, lpg, propeen en meerdere ondergrondse gelijkstroomverbindingen aan te leggen tussen Rotterdam en de Duitse grens via Moerdijk en Geleen.
'Naar onze mening dient het initiatief vooral een privaat doel. Dat er ruimte wordt gereserveerd voor transport van fossiele brandstoffen vinden wij in het licht van de gewenste energietransitie een stap achteruit', stelt Janus Scheepers, portefeuillehouder leidingen en kabels bij ZLTO.
Scheepers begrijpt dat er in het Delta Rhine Corridor-traject bewust wordt gekozen om leidingen en ondergrondse gelijkstroomverbindingen te bundelen, maar dit heeft ingrijpende gevolgen. 'Uit oogpunt van overlast en kosten is dit begrijpelijk. Maar de keerzijde daarvan is dat de belanghebbenden die er wel mee te maken krijgen, zwaar getroffen kunnen worden', zegt hij.
Grond basis van bedrijf
'Dit geldt in het bijzonder voor de agrarisch ondernemers die hiermee te maken krijgen. Grond is voor hen de basis van hun bedrijf. De keuze om te bundelen maakt dat het ruimtebeslag op agrarische gronden fors zal zijn. Deze keuze zorgt voor grote zorgen bij ondernemers', constateert het ZLTO-bestuurslid.
Scheepers roept de initiatiefnemers in de brief op om in de verkenning en bij de mer-procedure rekening te houden met de waarde van voedselproductie en de land- en tuinbouw in het gebied. 'Voortzetting van het bestaande agrarisch gebruik moet uitgangspunt zijn.'
Voldoende diep
De portefeuillehouder vervolgt: 'Dat betekent dat de leidingenstraat voldoende diep moet worden aangelegd. Hieronder verstaan we een diepte waarbij drainage kan worden vervangen, grondbewerkingen kunnen blijven plaatsvinden en teelten die om diepere bewerkingen vragen, zoals laanbomenteelt, kunnen blijven plaatsvinden. Maar ook dat er geen belemmeringen zijn als er irrigatiesystemen aangelegd worden om water toe te voegen aan het grondwater.'
Gemeenten die met de Delta Rhine Corridor te maken krijgen, zijn onder andere Moerdijk, Oosterhout, Dongen, Loon op Zand, Tilburg, Oisterwijk, Boxtel, Meierijstad, Gemert-Bakel en Deurne.
Scheepers wil zo snel mogelijk in overleg met de initiatiefnemers over hoe grondeigenaren en grondgebruikers verder in het proces op ondersteuning kunnen rekenen en schadeloos worden gesteld.
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
New Holland T7.190 PowerCommand
2019, P.O.A.
-
Valtra T162e Versu
Gebruikt, P.O.A.
-
Volumebak 150 cm euro aansluiting
Gebruikt, € 985
-
AS Motor Zitmaaier / tuintrekker 901 SM (HG) #26853
Gebruikt, € 8.500
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %