LTO: olieboycot benadrukt noodzaak accijnsverlaging

Het kabinet moet de komende maanden de leveringszekerheid van olie en gas in haar beleid centraal stellen. Daarnaast is een accijnsverlaging noodzakelijk, zodat de energieprijzen niet te hard stijgen. Dat bepleit LTO Nederland in reactie op het EU-akkoord over de olieboycot en de stop op levering van Russisch gas aan Gasterra.

LTO%3A+olieboycot+benadrukt+noodzaak+accijnsverlaging
© DIRK HOL

Door dreigende tekorten en oplopende energieprijzen lopen de kostprijzen voor boeren en tuinders alleen nog maar verder op. In het belang van een betaalbare voedselproductie en een eerlijk internationaal speelveld, benadrukt LTO Nederland daarom nogmaals de oproep voor een accijnsverlaging voor voedselproducerende sectoren.


De aangekondigde olieboycot heeft met name gevolgen voor de dieselprijs, stelt LTO. Een hogere dieselprijs zorgt al gauw voor jaarlijks duizenden euro’s aan extra kosten voor land- en tuinbouwbedrijven. Voor een groot deel van de boeren en tuinders is het niet duidelijk of deze kosten doorberekend kunnen worden, waardoor opbrengsten uiterst onzeker zijn.


Duitsland doet accijns omlaag

Werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland benoemen hun zorgen over het gelijke speelveld in Europa, nu enkele Oost-Europese landen wel diesel uit Rusland kunnen importeren. LTO Nederland wijst erop dat in de landen om ons heen wel steunmaatregelen worden genomen. Vanaf 1 juni gaat in Duitsland de accijnsverlaging in, waardoor het prijsverschil in brandstof tussen Duitsland en Nederland één van de hoogste van de EU wordt.



Eerder deze maand riep LTO Nederland het kabinet op om gepaste maatregelen te nemen ter bescherming van de land- en tuinbouw, zoals een accijnsverlaging van minimaal eenzelfde bedrag/percentage als waarmee dit ook in andere EU-lidstaten gebeurt. De oproep richting het kabinet blijft door dergelijke contrasten onveranderd.


Rode diesel passende oplossing

De hoge brandstofprijzen leiden tot nog meer stijgende prijzen voor boeren en tuinders. Die kostenstijging is vaak voor hen niet of nauwelijks door te berekenen. LTO Nederland riep daarom eerder op om rode diesel terug te brengen, om op die manier de brandstofkosten voor boeren en tuinders te verminderen. De Tweede Kamer nam 5 april een motie aan waarin het kabinet werd verzocht om te onderzoeken of rode diesel op korte termijn kan worden ingevoerd.


THEMA OEKRAÏNE: Rusland viel op 24 februari Oekraïne binnen. Deze oorlog heeft ook gevolgen voor de Nederlandse landbouwsector. Volg de laatste ontwikkelingen rond de oorlog in Oekraïne.

Minister Liesje Schreinemacher voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking heeft aangegeven dat boeren en tuinders al profiteren van de algemene accijnsverlaging en er voor hen geen aparte regeling komt. LTO Nederland benadrukt dat de huidige algemene accijnsverlaging ontoereikend is en rode diesel nog steeds een passende oplossing is voor deze situatie.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Woensdag
    7° / 2°
    20 %
  • Donderdag
    8° / 2°
    95 %
  • Vrijdag
    10° / 6°
    95 %
Meer weer