Goede verhalen leiden tot onderling vertrouwen
Op het moment dat ik deze column schrijf, heeft LTO Nederland zich net teruggetrokken uit het overleg over een Landbouwakkoord en heeft in Brussel een kleine meerderheid van de Europese milieuministers ingestemd met een afgezwakte natuurherstelwet. Bij beide dossiers bekruipt mij het gevoel dat er sprake is van onvoldoende wederzijds vertrouwen en toenemende polarisatie.

Er is te weinig begrip voor de positie van de land- en tuinbouw, mede veroorzaakt door het onvoldoende overbrengen van aansprekende verhalen. Cijfers en feiten zijn belangrijk om een standpunt te onderbouwen en de waarheid aan te tonen. Maar wat bij toehoorders blijft hangen, zijn aansprekende verhalen van ondernemers. Daaruit blijkt de daadkracht, het innovatieve ondernemerschap, de passie en de verantwoordelijkheid. Vertellen we die verhalen wel voldoende?
In dezelfde week lanceerde brancheorganisatie Glastuinbouw Nederland de digitale toolkit Gezondheid & Geluk. Ook wij zitten regelmatig aan tafel met gesprekspartners met onvoldoende kennis van de glastuinbouwsector. Dat geldt ook voor onze telers als ze de pers te woord staan, scholieren op hun bedrijf ontvangen of meewerken aan een bezoek van politici.
Onze sector zit vol aansprekende verhalen van ondernemers. Ruim voldoende om elke doelgroep te verbazen. Maar niet iedere teler voelt zich even comfortabel in de rol van ambassadeur. Daar is de recent gelanceerde toolkit een praktisch en zeer compleet hulpmiddel voor.
Als een olievlek moeten de verhalen van de sector zich verspreiden
De afgelopen dertig jaar is de wereld veranderd en dat geldt zeker ook voor de glastuinbouwsector. Destijds waren boeren en tuinders onomstreden als belangrijke producenten van vers voedsel en mooie bloemen en planten. Tegenwoordig moeten zij op elk gespreksniveau bijna dagelijks hun bestaansrecht aantonen. Nut en noodzaak van een goede dialoog, op basis van sterke praktijkverhalen, worden elke dag groter.
Iedere teler kan het, het ondernemerschap stroomt hen al jaren door de aderen. Maar zij moeten af van het vooroordeel dat de 'buitenwereld' toch niet snapt hoe het er in de glastuinbouw aan toegaat. We moeten de verbinding zoeken, want draagvlak doet ertoe. Begin bij jezelf en je directe omgeving. Toon je een ambassadeur en werf nieuwe ambassadeurs.
Als een olievlek moeten de verhalen van de glastuinbouw en de rest van de agrarische sector zich gaan verspreiden over de eigen omgeving, de provincie, ons land en de rest van Europa. Onderling vertrouwen begint bij verhalen.
Bekijk meer over:
Lees ook
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Lemken Ploeg Juwel 8 (MM) #29138
Gebruikt, P.O.A.
-
Fendt 313 S4 Profi
2018, P.O.A.
-
Kuhn FC313-FF frontmaaier
2008, P.O.A.
-
POTTINGER HIT 910 AZ
2010, P.O.A.
Vacatures
HR Manager
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Manager met passie voor biodiversiteit
Agrarische Natuurvereniging Oost Groningen - Vlagtwedde, Westerwolde
Medewerker gewasverzorging en techniek klimaatkamers
Wageningen University & Research - Wageningen
Manager
Veen Innovatie Polder Hegewarren - Oudega, Smallingerland
Agrarisch specialist Veehouderij
AB Vakwerk Groep B.V. - Berlikum, Waadhoeke
Weer
-
Donderdag20° / 5°0 %
-
Vrijdag20° / 4°10 %
-
Zaterdag14° / 3°10 %