'Verbeteren van reputatie tuinbouw is lastige puzzel'
Decennialang was de boodschap van de tuinbouwsector een breedgedragen succesverhaal. Men was trots op het ondernemerschap, had bewondering voor de exportpositie en er was waardering voor de productkwaliteit en productinnovatie. Is er een moment aan te wijzen dat dit beeld veranderde en vertroebelde? Ligt de oorzaak in veranderingen op wereldschaal?
Feit is dat politieke turbulentie, geopolitieke ontwikkelingen en complexe klimaatvraagstukken media en burgers op scherp hebben gezet. Maar als beeldvorming is gebaseerd op slechts een deel van de informatie, dan ligt er een belangrijke en tegelijkertijd ingewikkelde uitdaging. Die puzzel los je alleen op met een goed onderbouwd en eenduidig tuinbouwverhaal. Dat besef dringt gelukkig ook steeds meer door in de keten.
De huidige energiecrisis toont de noodzaak van goede communicatie meer dan ooit aan. De koplopers worden geremd door terughoudendheid in Den Haag, insinuerende media en negatieve burgers. Er wordt tegengas gegeven, maar het weerwoord is te veel gefragmenteerd. Dat ondermijnt de kracht van de boodschap.
Hoewel reputatiedeskundigen stellen dat het gedrag van de ondernemers 90 procent van het imago bepaalt en goede communicatie slechts 10 procent, lijkt die verhouding nu toch anders te liggen. Oorzaak hiervoor is het onvoldoende kunnen uitdragen van dat goede gedrag. Uitzonderingen zijn van alledag, maar als de ontvanger incidenten beoordeelt als de standaard, dan is er werk aan de winkel.
Het verhaal van onze sector moet beter worden verteld
Iedereen is ermee bezig: telers individueel en binnen hun vereniging, organisaties in alle schakels van de keten. Maar van een gezamenlijke boodschap is geen sprake. Het verhaal van onze sector moet beter worden verteld. Daarin ligt de toekomst van de tuinbouwsector. De 'licence to produce' van telers bepaalt immers de toekomst van een nog steeds krachtige en gestroomlijnde keten.
Moderne middelen worden ingezet, maar wordt ook de vraag gesteld wie de boodschap moet ontvangen? Hoe bereik je de belangrijkste doelgroepen het beste?
Er is geen tijd te verliezen. De eerste stap is daarom om de successen van de tuinbouwsector goed te benoemen. De overgrote meerderheid van onze teeltbedrijven omarmt een verantwoorde glastuinbouw, maar de minderheid bepaalt de beeldvorming bij het publiek en de politiek. Dat vereist een harde strijd.
De tuinbouwketen is en blijft een relevante bedrijfstak. Vanuit die overtuiging moeten we met elkaar de huidige reputatiepuzzel kunnen oplossen.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Massey Ferguson MF 6713-S D6 EF
2017, P.O.A.
-
Gewichtblok 450 KG ECO
Gebruikt, P.O.A.
-
Krone 1302-12T getrokken schudder
2006, P.O.A.
-
Ziegler DRS 715 TWIN
2008, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %