Ketenpartijen komen in actie voor betere vergoeding voor boeren
Supermarktorganisaties en foodservicebedrijven gaan op korte termijn stappen zetten die ertoe moeten leiden dat Nederlandse boeren en tuinders een beter verdienmodel krijgen.
De betrokken partijen willen komen tot een breedgedragen duurzaamheidsstandaard met een goed verdienmodel voor deelnemende boeren en tuinders met de focus op versproducten van Nederlandse bodem, meldt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).
De duurzaamheidsstandaard moet onafhankelijk, ambitieus, transparant, betrouwbaar en voor iedereen toegankelijk zijn, waarbij het traject van Beter voor Natuur & Boer, een initiatief van Albert Heijn, naar een Topkeurmerk het uitgangspunt is voor de branche. De duurzaamheidsstandaard moet voldoen aan de vereisten die Milieu Centraal stelt aan Topkeurmerken.
Veel supermarkten en foodservicebedrijven werken vaak al langjarig met boeren en tuinders in ketens waar producenten en afnemers elkaar kennen. Dit is volgens deze bedrijven nodig om de betrokken boeren en tuinders een adequate vergoeding te geven voor extra aandacht voor natuur, milieu en dierenwelzijn. Op deze manier wil de Nederlandse levensmiddelenhandel bijdragen aan de transitie naar een nieuw en toekomstbestendig voedselsysteem in Nederland.
Vier pijlers
Over de exacte invulling van het initiatief wordt de komende tijd nog verder gesproken. Duidelijk is dat de aanpak is gestoeld op vier pijlers en dat er een onafhankelijke stichting wordt opgericht om aan de ambities te werken.
De eerste pijler is een gezamenlijke integrale lijst met duurzaamheidscriteria die een nieuwe basis of ondergrens wordt voor producten op de Nederlandse markt. Verschillende supermarkt- en foodserviceorganisaties hanteren al duurzaamheidscriteria voor productcategorieën die verder gaan dan de wet stelt. Dat wordt verder ontwikkeld.
Daarnaast wordt het initiatief geborgd volgens de vereisten die Milieu Centraal stelt aan Topkeurmerken. Deze vereisten zijn: onafhankelijk, ambitieus, transparant, betrouwbaar en openbaar. Over een gezamenlijke uitingsvorm of logo wordt later besloten.
Verdienmodel
Als derde pijler geldt een verdienmodel voor de hele keten, inclusief boeren en tuinders. De mogelijke extra investeringen en kosten van maatregelen moeten in beeld worden gebracht en volgens de initiatiefnemers 'na bilaterale besprekingen' tussen de betrokken boeren en tuinders en de afnemer worden vergoed. De financiële component van het initiatief wordt gezien als integraal onderdeel van het streven naar meer duurzame productiewijzen door boeren en tuinders.
Ten slotte geldt voor het initiatief een open toetreding voor andere partijen dan supermarkten en foodservice. Daarbij wordt gedacht aan A-merken, horeca, catering en exporterende bedrijven.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
New Holland T6.155 AutoCommand
2022, P.O.A.
-
Pottinger Novacat 301AM ED PRO
2023, P.O.A.
-
Claas Arion 470 Cis
Gebruikt, P.O.A.
-
Case IH PUMA 260 CVX AFS CONNECT
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Maandag12° / 11°90 %
-
Dinsdag10° / 7°15 %
-
Woensdag9° / 5°95 %