Maisscan: ervaring speelt belangrijke rol bij rassenkeuze

Veel ondernemers nemen bij de maisrassenkeuze de ervaringen van het afgelopen jaar mee. Dat blijkt uit de eerste prille resultaten van de Maisscan van Geelen Consultancy. Verder speelt zetmeelopbrengst bij de rassenkeuze een belangrijke rol.

Maisscan%3A+ervaring+speelt+belangrijke+rol+bij+rassenkeuze
© han reindsen

De Maisscan, die vorige week vrijdag werd gelanceerd, heeft al bijna driehonderd digitale enquêteformulieren binnen gekregen. Van de ondernemers met melkvee gaf 68 procent aan dat de eigen ervaring van afgelopen jaar of jaren van doorslaggevende betekenis is bij de maisrassenkeuze. Bij de ondernemers zonder melkvee is dit ongeveer de helft.

Ondernemers konden maximaal vijf zaken aangeven die van doorslaggevende betekenis zijn bij de maisrassenkeuze, gemiddeld gaven ze drie punten aan. Als tweede belangrijkste punt werden de Nederlandse maisrassenlijsten genoemd. Voor ruim 30 procent van de ondernemers is dit van doorslaggevend belang bij de maisrassenkeuze. Op de derde plaats staan de proefveldresultaten van mais.


Zetmeel

Als belangrijkste eigenschap bij de maisrassenkeuze wordt de korrel- en zetmeelopbrengst het meest genoemd. Van de ondernemers met melkvee is dit bijna 56 procent. Dat is significant meer dan de 41 procent van de ondernemers zonder melkvee. Eenzelfde percentage van de melkveehouders vinkte voederwaarde aan. Ondernemers konden maximaal drie eigenschappen aanvinken. Van de ondernemers zonder melkvee vindt maar 19 procent de voederwaardeopbrengst belangrijk.

Op plaats 3 komt de voederwaarde per kilo droge stof, wat door 43 procent van de melkveehouders als belangrijk wordt ervaren en door 15 procent van de niet-melkveehouders. Hier konden ondernemers maximaal drie eigenschappen aanvinken.


Verdroging

Van de melkveehouders gaf 36 procent aan dat ze last hadden van verdroging. Van de ondernemers zonder melkvee is dit 42 procent. Verder had gemiddeld krap 11 procent van alle ondernemers vogelschade en 9 procent builenbrand.

Overigens heeft 82 procent van de melkveehouders het maisras al besteld, tegen iets meer dan 57 procent van de maistelers zonder melkvee. Dit is hoog, normaal gesproken heeft de helft van de ondernemers op 1 februari de mais nog niet besteld. Mogelijk komt dit doordat dit jaar het aanbod aan maiszaad enigszins beperkt is door de droogte.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    13° / 13°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    15 %
  • Woensdag
    9° / 5°
    95 %
Meer weer