Overheid start inspraakronde over aanleg Lelylijn
Inwoners van Noord-Nederland kunnen vanaf nu hun mening over de Lelylijn doorgeven aan de overheid. Staatssecretaris Vivianne Heijnen stelde de procedure open tijdens een gastles aan leerlingen van ROC Friese Poort in het Flevolandse Emmeloord. De raadpleging staat open tot 31 maart dit jaar.
De resultaten worden voor de zomer verwerkt en gebruikt bij het nemen van beslissingen over de Lelylijn. Voor de zomer worden de eerste resultaten verwacht. De Lelylijn is een directe spoorverbinding tussen de Randstad en Groningen-stad. Het kabinet heeft in het coalitieakkoord 3 miljard euro gereserveerd om, met medefinanciering van de regio en Europese fondsen, de Lelylijn aan te leggen.
De plannen voor de Lelylijn moeten nog verder worden uitgewerkt. Het Rijk, de provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Flevoland en de gemeenten Leeuwarden, Groningen, Assen en Emmen hebben afgesproken dat inwoners al direct vanaf het begin worden betrokken bij het maken van die plannen. Dat is bijzonder, omdat het de eerste keer is dat inwoners op deze manier in de onderzoeksfase van een groot infrastructureel project worden meegenomen.
Verkorte reistijd
Uit onderzoek in 2020 bleek dat het realiseren van de Lelylijn ongeveer 11 procent goedkoper is dan het huidige spoor vernieuwen tussen Zwolle en Groningen. De kosten voor de aanleg zouden tussen de 3,2 en 6,4 miljard euro liggen.
Het huidige spoor vernieuwen, kost tussen de 3,6 en 7,2 miljard euro. De Lelylijn kan de reistijd per trein tussen Groningen en de Randstad terugbrengen naar 1 uur en 30 minuten. Nu duurt een treinreis van Groningen naar Amsterdam 2 uur en 5 minuten.
Twee trajecten
In hetzelfde onderzoek wordt voorlopig uitgegaan van twee mogelijke trajecten. Het ene tracé volgt zo nauw mogelijk de snelwegen A6 en A7 tussen Lelystad via Lemmer, Joure, Heerenveen en Drachten naar Groningen-stad. Daarmee hoeven zo min mogelijk ruimtelijke aanpassingen te worden gedaan. Dat is echter een omweg en vereist een nieuw station in Heerenveen-Noord.
Een verbeterd tracé snijdt een stuk af tussen Emmeloord en Heerenveen en maakt gebruik van het bestaande spoorstation Heerenveen. Het leidt wel door kwetsbaar natuurgebied als Rottige Meente in de Kop van Overijssel en vergt meer perceeldoorsnijdingen.
Consultatieronde
Het participatietraject stopt niet bij de in gang gezette consultatieronde, belooft staatssecretaris Heijnen. 'Gedurende de hele looptijd van het onderzoek naar de Lelylijn zullen inwoners worden betrokken. Het eerstvolgende moment zijn de schetsontwerpsessies, waarin inwoners kunnen meedenken over verschillende varianten van de Lelylijn.'
Bekijk meer over:
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Claas Arion 470 Cis
Gebruikt, P.O.A.
-
Kuhn Schudder GF10803T (RL) #26611
Gebruikt, P.O.A.
-
Withag weidesleep 6 mtr hydro
Gebruikt, P.O.A.
-
Massey Ferguson 5455 Dyna-4
2007, € 27.500
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %