Vredestein pakt de draad weer op met VF-band

Bandenfabrikant Vredestein in Enschede richt zijn pijlen na een reorganisatie weer op ontwikkeling en groei. Eerste resultaat zijn VF-banden voor aanhangers en werktuigen om te rijden op lage druk en toch hoge snelheid. Daarbij boort het bedrijf een nieuwe markt aan met stevige banden onder dumpers.

Vredestein+pakt+de+draad+weer+op+met+VF%2Dband
© Frits Huiden

Bandenfabrikant Apollo Tyres met het merk Vredestein richt zijn blik weer op de toekomst, blijkt uit een persconferentie in het Overijsselse Enschede. Na een forse reorganisatie in de Enschedese fabriek, waarbij de productie van de autobanden grotendeels verhuisde naar andere fabrieken binnen het Apollo-concern, ligt de focus nu weer op groei en de ontwikkeling van nieuwe banden. En dan met name in de landbouw, is het voornemen.

Een goede reden om nog eens te onderstrepen dat Vredestein alweer 25 jaar geleden zijn bijzondere gedraaide nokvorm op trekkerbanden lanceerde. Dit Traxion +-profiel maakte vanaf 1997 furore door het lossende zelfreinigende vermogen en tractie aan de zijden van het loopvlak, omdat de nokken daar 12 procent meer open zijn in vergelijking met standaard nokprofielen. Tegelijk is er 30 procent meer rubber in het midden van het loopvlak, voor betere rijeigenschappen op de weg.

Om dit kracht bij te zetten, rijdt Vredestein tijdens een persbijeenkomst een Case IH 1455 en een John Deere 7710 voor. Beide iconen uit dezelfde tijd dat Traxion + werd geïntroduceerd. Inmiddels bedienen alle banden van Vredestein zich van dit concept in nokvorm.

Vredestein wil VF-band voor trekkers van 100 tot 300 pk


Banden 15 procent duurder

Een tijd lang lag de focus op trekkerbanden en de introductie van meerdere maten en Very High Flexion (VF)-techniek. Vredestein zag IF-techniek als een tussenstap en sloeg deze dus over. Zo kwam er bij de Traxion Optimall VF een ploegband voor trekkers boven de 160 pk en de Traxion 70-serie voor trekkers tot 200 pk met vijftien maten, waarbij de grootste de 620/70 R42-band is.

Binnen drie jaar wil de fabrikant ook VF-banden introduceren voor trekkers rond de 100 pk en boven de 300 pk. De vraag is er, ondanks dat ook banden 10 tot 15 procent duurder zijn geworden. Voor de productie van banden wordt namelijk veel gas gebruikt. Zelfs de europallets voor transport zijn twee keer zo duur.


Vredestein is al 25 jaar bekend van het gebogen nokprofiel. Een trekker uit die tijd mag de banden showen
Vredestein is al 25 jaar bekend van het gebogen nokprofiel. Een trekker uit die tijd mag de banden showen © Frits Huiden

Vredestein ontwikkelt ook door met de implementbanden. Dat zijn landbouwbanden voor aanhangers en werktuigen waar Vredestein van oudsher sterk mee was. Zo was de Flotation Pro volgens Vredestein de eerste radiale implementband ter wereld.


Inclusief velgen

Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in het leveren van banden met velgen. Per jaar gaan 100.000 banden op een velg van het Engelse Moveero, Accuride of het Turkse Jansa naar veel bekende fabrikanten in de landbouw. Grootste afnemers zijn bedrijven als Krone, Pöttinger, John Deere en Strautmann.

'Trekkerbanden moeten binnen een paar uur geleverd worden. Daar zijn enorm veel verschillende maten in en dus kunnen de trekkerbouwers deze beter zelf op een velg leggen. De levering van implementbanden kent een lange planning en dan is het handiger als klanten deze samen met velg geleverd krijgen', aldus Vredestein.


Na de VF-techniek bij trekkers komen de soepele banden nu ook onder werktuigen.
Na de VF-techniek bij trekkers komen de soepele banden nu ook onder werktuigen. © Frits Huiden

Bij de implementbanden komt Vredestein nu ook met nieuwe VF-uitvoeringen. Daarmee zijn ze niet de eerste op de markt, maar de banden zijn wel goed doordacht en van hoge kwaliteit, stelt het bedrijf. De nieuwe Flotation Optimall VF is te krijgen in zeven maten. De grootste is de VF 750/60R30.5.


Grotere maten in vooruitzicht

Volgend jaar hoopt Vredestein ook grotere maten te lanceren, zoals een uitvoering van 32 inch. Kenmerken van de band die op zeer lage druk (rond 1 bar) en hoge belasting is te rijden, zijn een lange footprint tot wel 97 centimeter, flexibele ronde schouders, afgeronde nokken met lossend vermogen naar buiten en een sterk karkas met staalgordel. Afdrukmetingen tonen daarbij aan dat de band niet op zijn schouders gaat lopen en middenin wel draagt.

Een luchtdrukwisselsysteem is voor de VF-band geen must, maar maakt een nog lagere spanning in het veld mogelijk.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    10 %
  • Zaterdag
    6° / 0°
    10 %
  • Zondag
    7° / 0°
    10 %
Meer weer