MOB legt zich niet neer bij stikstofuitspraak circuit Zandvoort
Milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB) gaat in hoger beroep bij de Raad van State tegen de rechterlijke uitspraak om de stikstofvergunning van het circuit in Zandvoort in stand te laten. Dat zegt jurist Valentijn Wösten van MOB in een reactie op de uitspraak van de bestuursrechter van de rechtbank in Haarlem.
De zaak, aangespannen door diverse natuurorganisaties, draait onder meer om de vraag of de stikstofuitstoot binnen de normen blijft. Volgens de milieuorganisatie klopt de gebruikte stikstofrekensom niet. MOB zegt dat het racen schade veroorzaakt aan de beschermde natuur rond het circuit.
'Dit gaat een hoger beroep worden bij de Raad van State en naar alle waarschijnlijkheid ook een verzoek om een voorlopige voorziening. Dat betekent dat we medio mei of juni een voorlopig oordeel hebben van de hoogste bestuursrechter, met het oog op de Formule 1 in september', zegt Wösten. 'Voorzitter Johan Vollenbroek van MOB roept nogmaals op elektrisch te gaan rijden en met de Formule 1 afscheid te nemen van een fossiel tijdperk.'
Niet meer uitstoot
De rechtbank stelt vast dat in de oude situatie het circuitterrein het hele jaar mocht worden gebruikt voor auto- en motorsportactiviteiten en andere grote evenementen, waaronder de Formule 1. Het organiseren van het evenement zal niet tot meer uitstoot van stikstof leiden, redeneert de bestuursrechter.
Wösten: 'Hier is iets gruwelijk mis. We hebben de rechtbank zojuist horen zeggen dat de stikstofberekening niet relevant is. Maar waarom heeft de rechtbank dan de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (Stab) aan het werk gezet? Dat zijn onafhankelijke milieu-ingenieurs van de rechtbank die in dit geval stikstofrekensommen kunnen nalopen. Dat hebben ze ook gedaan en dat kost veel publiek geld. Dat doe je alleen als het een rol speelt in het oordeel van de rechtbank.'
Volgens de jurist klopt er iets niet. 'Er is iets raars aan de hand, omdat ze de Stab hebben ingeschakeld en aan de andere kant zeggen dat de rekensommen niet relevant zijn. Nog ernstiger is dat de rechtbank zegt dat de oorspronkelijke onderliggende vergunning alles toestond. Dan zou er strikt genomen genoeg stikstofruimte zijn om Tata Steel en Schiphol onder deze vergunning te brengen.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Fendt 309 CA
1998, P.O.A.
-
Massey Ferguson 5S.125 Dyna-4 Efficient
Nieuw, P.O.A.
-
John Deere - 6155M PQ
2021, P.O.A.
-
John Deere Tractor, compact 2032R (RL) #26325
Gebruikt, € 38.950
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %