Opnieuw recordomzet voor tuincentra
De omzet van Nederlandse tuincentra steeg in 2021 met 3,1 procent tot zo'n 2 miljard euro. Dat betekent een verbetering van het omzetrecord uit 2020. Dat blijkt uit de Consumenten Tuinmonitor die belangenorganisatie Tuinbranche Nederland heeft laten uitvoeren door analysebureau GfK.

De omzet van tuincentra steeg in 2020 maar liefst 20 procent. Directeur Frank van der Heide van Tuinbranche Nederland meldt dat deze omzetstijgingen alles te maken hebben met de coronacrisis van afgelopen twee jaar.
'Vorig jaar was uitzonderlijk. Veel mensen moesten thuiswerken, konden niet naar de horeca en gingen minder op vakantie. Ze gingen het huis opruimen en in het verlengde daarvan ook aan de slag in de tuin. Dit jaar zien we een vervolg daarop en het is vrij uniek dat er ondanks een volledige lockdown in het eerste kwartaal toch een nog grotere omzet is gerealiseerd dan in 2020.'
Tuinplanten beter dan kamerplanten
Volgens Van der Heide hebben afgelopen jaar vrijwel alle productgroepen het goed gedaan in de verkoop bij de tuincentra. 'Wat het groen betreft, verkochten de tuinplanten nog beter dan de kamerplanten. Voor groen binnen is het eerste kwartaal vooral belangrijk en toen waren de tuincentra dicht. Buiten zien we met name dat er meer belangstelling is voor het zelf kweken en oogsten van producten.'
Van der Heide maakt bij klanten van tuincentra onderscheid tussen zitters en spitters. Zitters willen de tuin vooral gezellig maken met potten en tuinmeubilair en besteden meer tijd aan barbecueën. Zij willen de tuin inrichten als verlengstuk van hun woonkamer. Spitters gaan daadwerkelijk aan de slag met de aanplant en stellen zichzelf ook tot doel om hun tuin steeds verder te vergroenen, stelt de directeur van Tuinbranche Nederland.
Tuin klimaatvriendelijk maken
'Die vergroening is een belangrijke trend op dit moment. Consumenten willen meer groen in de tuin en minder tegels. Er zijn daarvoor diverse initiatieven opgestart en tuincentra proberen hun klanten daarbij te ondersteunen onder meer door het inrichten van zogeheten klimaatpleinen. Daar krijgt de consument informatie over de mogelijkheden om de eigen tuin of het huis klimaatvriendelijker te maken.'
Over het perspectief voor tuincentra het komend jaar vindt Van der Heide het nog lastig om iets zinnigs te zeggen. Hij maakt zich wel zorgen over de grote inflatie en ovr de onzekerheid van consumenten vanwege de oorlog in Oekraïne. 'Als alles duurder wordt, zullen mensen toch keuzes moeten maken. Overigens is de ervaring wel dat ze altijd blijven investeren in hun tuinen. Dat bleek voorgaande weken toen het mooi weer was. De tuincentra hebben daarvan alvast goed kunnen profiteren.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Kverneland Ploeg 150B (LH) #24133
Gebruikt, P.O.A.
-
T7.315 Heavy Duty New Generation PLM12
Gebruikt, P.O.A.
-
Lely Splendimo 320MC
2008, P.O.A.
-
Andex 300
Gebruikt, € 1.250
Vacatures
HR Manager
LTO Bedrijven - Wageningen, Nederland
Manager met passie voor biodiversiteit
Agrarische Natuurvereniging Oost Groningen - Vlagtwedde, Westerwolde
Medewerker gewasverzorging en techniek klimaatkamers
Wageningen University & Research - Wageningen
Manager
Veen Innovatie Polder Hegewarren - Oudega, Smallingerland
Agrarisch specialist Veehouderij
AB Vakwerk Groep B.V. - Berlikum, Waadhoeke
Weer
-
Donderdag20° / 5°0 %
-
Vrijdag20° / 4°10 %
-
Zaterdag15° / 3°10 %