LTO en Cumela: laat meer landbouwverkeer toe op provinciale weg
LTO Noord en Cumela pleiten er bij wegbeheerders voor om serieuzer te kijken naar de mogelijkheden om landbouwverkeer toe te laten op specifieke provinciale wegen. De land- en tuinbouw en loonwerkers willen hiervoor goede afspraken maken met de diverse overheden.
Om het aantal verkeersbewegingen in kaart te brengen, zijn in de regio's Alkmaar, West-Friesland en Wieringermeer enquêtes opgesteld. Volgens Ard Mooij van LTO Noord is dat in het verleden een effectieve methode gebleken om constructief het gesprek aan te gaan. 'Daarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk ondernemers het vragenformulier invullen om een goed beeld te kunnen schetsen van de verschillende verkeerssituaties.'
Zo gaat de agrarische sector binnenkort het gesprek aan met de gemeente Alkmaar over de N244, de verbindingsweg tussen West-Graft en De Rijp. Nu nog slingert het landbouwverkeer over de smallere wegen door en rond de dorpen. Dit zorgt voor onveilige situaties, zeker vanwege de vele fietsers.
Met de aanpassing van de Wegenverkeerswet gelden nieuwe regels rondom het landbouwverkeer. Naast de eisen voor het kenteken is er een hogere maximumsnelheid van 40 kilometer per uur.
Eerder toestaan
'Dat was voor de gezamenlijke provincies en gemeenten in IPO- en VNG-verband aanleiding om voorafgaand te pleiten voor een 'ja, mits'-benadering. Oftewel: eerder toestaan, wanneer daar gegronde argumenten voor zijn.' De uitslagen van de enquêtes kunnen daaraan bijdragen, verwacht Mooij.
'Eerder hebben we die benadering aangehouden bij de werkzaamheden aan de Leeghwaterbrug bij Alkmaar. Toen konden we aantonen hoeveel landbouwverkeer door de stad moest kronkelen, waarna een tijdelijke ontheffing voor de randweg is afgegeven', legt Mooij uit.
Parallelweg verlengen
Voor de regio West-Friesland spitst het onderzoek van LTO en Cumela zich in eerste instantie toe op de verlenging van de parallelweg langs de Markerwaardweg, de belangrijkste verbinding voor de landbouw tussen West-Friesland en de Wieringermeer. 'Die houdt halverwege op, waardoor veel verkeer door Medemblik en Opperdoes moet rijden. Daarom hopen we dat er financiering wordt gevonden om de parallelweg te verlengen en tot die tijd verkeer op de provinciale weg toe te staan.'
De problematiek speelt ook elders in de provincie. Zo pleiten diverse fracties voor een nieuwe noord-zuidverbinding tussen Hoogkarspel en Lutjebroek, om zo de veiligheid in de omliggende dorpskernen te bevorderen.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Vicon Schudder FANEX 1564 (ZOB) #25969
Gebruikt, € 33.000
-
Betongewicht frontgewicht 400, 600 800 1000 kg
Gebruikt, € 575
-
Toro TIMECUTTER MX 5075-T
Nieuw, P.O.A.
-
Stiga - Park Pro 25 4WD
2013, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %