Massey Ferguson steekt 6S en 7S in nieuw jasje

Trekkerbouwer Massey Ferguson (MF) introduceerde in september 2021 de trekkerseries 6S en 7S. Het zijn de opvolgers van de MF6700S en MF7700S. Grootste verandering is het design dat strookt met de 8S- en 5S-serie.

Massey+Ferguson+steekt+6S+en+7S+in+nieuw+jasje
© Frits Huiden

De 6S en 7S lijken sterk op hun voorgangers MF6700S en MF7700S, maar dragen ook duidelijk de kenmerken van de 5S en 8S. De grijze strepen op de motorkap en natuurlijk de grijze cabine, zoals de Fergusons van vroeger dit ook hadden. MF stak geen energie in vierstijlencabines zoals de 8S die wel kreeg. De cabine van de 8S is simpelweg te groot voor deze vier- en zescilinders en een nieuwe ontwikkelen is kennelijk nog te duur.

De eerste 6S.135, het lichtste model met maximaal 150 pk, is te zien bij importeur Mechan Groep. Dat wil niet zeggen dat de trekkers ook al leverbaar zijn. Net als alle fabrikanten hebben ook moederbedrijf Agco en de MF-fabriek in Beauvais te kampen met de naweeën van corona. De productie lag stil en moet weer worden ingehaald, terwijl veel onderdelen nog niet leverbaar zijn. Het resulteert in een leveringstijd die kan oplopen tot acht maanden.


Vier- en zescilinders

De 6S is de viercilinder die bestaat uit vijf modellen van 135 tot 180 pk. Met boost erbij wordt dat 150 tot 200 pk. De 7S is 21 centimeter langer en bestaat uit vijf zescilindermodellen van 155 tot 210 pk. De sterkste MF 7S.210 Dyna VT is daarbij een aanvulling. De 6,6 liter Stage V-motoren leveren daarbovenop een boost van 30 pk, waarmee het topmodel dus 220 pk levert.

65 procent kiest 9.000 euro duurdere traploze bak

De motoren van 7,4 liter blijven voorbehouden aan de grote 8S-serie. De 6S haalt zijn vermogen uit de bekende 4,9 liter Stage V Agco Power-motoren. De motoren hebben voortaan hydraulische in plaats van mechanische klepstoters. Aan de roosters in de motorkap, die gelijk zijn aan de 8S, is te zien dat MF werk maakte van een betere koeling door de warme lucht nu zijwaarts af te voeren.


De roosters in de motorkap, ook gelijk aan de 8S, voeren de warme lucht nu zijwaarts af.
De roosters in de motorkap, ook gelijk aan de 8S, voeren de warme lucht nu zijwaarts af. © Frits Huiden

Er kan worden gekozen voor een (24V/24A) Dyna 6-powershiftbak of een traploze Dyna VT. De Dyna 6-transmissie haalt 40 kilometer per uur op een gereduceerd toerental van slechts 1.500 toeren.

Daarnaast is er de traploze Dyna VT-variant die maximaal 40 kilometer per uur rijdt bij 1.450 toeren. Deze traploze bak in de 6S-serie is gelijk aan de ML140-transmissie die ook in de Fendt 714 en 716 wordt gebruikt.

De zwaarste 7S-zescilinders hebben weer de zwaardere ML180-transmissie van Fendt. Ook de 7S is te krijgen met de Dyna-6-powershifttransmissie en de traploze bak, beide in de eco-uitvoering van 40 kilometer per uur.


50 kilometer per uur

Beide transmissies zijn overigens ook nog ouderwets tot 50 kilometer per uur te rijden. De Dyna 6 zelfs als 50-ecotransmissie met een top van 53 kilometer per uur. Het overpakken van het rijpedaal op de rijhendel en vice versa gaat volautomatisch. Het keuzeknopje van voorheen in de zijconsole is verdwenen.

Mechan Groep schat dat 65 procent van de kopers kiest voor traploos en de rest voor powershift. Het prijsverschil is grofweg 9.000 euro. Saillant detail is dat de kruipbak weer terug is. Er zou geen markt zijn voor snelheden vanaf ruim 100 meter per uur, dus was de extra vertraging niet op de 6700 en 7700 te krijgen.


Geen Dyna 4-viertrapspowershift

De bekende Dyna 4-viertrapspowershift is niet te krijgen in de 6S en 7S. Dat blijft voorbehouden aan de lichtere 5S-serie. Wie kiest voor een zescilinder kan ook een grotere bandenmaat (710-60R42) monteren tot 1,96 meter hoog, terwijl de banden onder de 6S maximaal 1,86 meter hoog zijn met maat 650-65R38.

De iets zwaardere aandrijflijn, dikkere flens of steekas en grotere banden vertalen zich ook in een groter toegestaan draagvermogen van 14 ton in plaats van 12,5 ton. Het is voldoende voor trekkers met een gemiddeld eigengewicht van 8 ton.


Het toegestane draagvermogen is gegroeid van 12,5 ton naar 14 ton.
Het toegestane draagvermogen is gegroeid van 12,5 ton naar 14 ton. © Frits Huiden

Optie is een flink Visio-dakraam dat van pas komt bij voorladerwerk, net als ledwerklampen rondom. De bediening en rijhendel zijn in grote lijnen gelijk met die van de 5S en 8S. Dat geldt ook voor de grote Datatronic 5-terminal op de armleuning. Hierin zijn vrijwel alle functies te bedienen. Het kleine SIS-scherm links in het voortaan zwarte dashboard is eigenlijk amper meer nodig. Er zijn drie uitvoeringen te krijgen die vooral verschillen in hydrauliek en bediening.


De bediening en rijhendel zijn in grote lijnen gelijk met de 5S en 8S.
De bediening en rijhendel zijn in grote lijnen gelijk met de 5S en 8S. © Frits Huiden

De airco, luchtcirculatie en ontwaseming zijn ook verbeterd. De prijs voor de meest luxe 6S.135 in Exclusive-uitvoering met traploze Dyna VT-bak is 143.900 euro. In de sobere Efficient-uitvoering met Dyna 6-bak is dat nog 125.200 euro. De gelijkwaardige voorganger koste in 2019 exact 107.300 euro.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer