Haaktandschudder nu ook bij Massey Ferguson te halen

Er is een vaste schare fans van de haaktandschudder. Lely bedacht de haaktand al in 1965 en vierde in 2015 nog het 50-jarige bestaan ervan. Inmiddels is deze schudder ook bij Fendt en Massey Feguson (MF) te krijgen.

Haaktandschudder+nu+ook+bij+Massey+Ferguson+te+halen
© Frits Huiden

De dubbele lange en korte haaktanden, oorspronkelijk van Lely, zijn beroemd. Ze veren in hun houder en slepen over de grond in plaats van de meer stekende beweging van andere tanden. Door in een zwaarder gewas ook de schudhoek bij te stellen, zou het gewas beter zijn op te nemen. De langere vlucht zorgt voor een betere spreiding en droging en daardoor zou er ook sneller kunnen worden gereden.

'Tot wel 14 kilometer per uur met optimale schudkwaliteit', stelt Acronius Ettema van Agco-importeur Mechan Groep en vroegere Lely-medewerker. Lely had lang een patent op de haaktand. Toen dit eenmaal was verlopen, zagen vooral kleinere en nieuwe partijen op de schuddermarkt de haaktand als hét argument om een plekje te veroveren. Zo heeft zelfs Veenhuis in Raalte in 2005 nog overwogen een haaktandschudder te bouwen en zijn er nu zulke schudders te krijgen bij het Ierse Malone en McHale en het Italiaanse Frandent.


Belangrijk verkoopargument

Behalve de haaktand was ook het transportonderstel voor de acht- en tienelementsuitvoeringen een belangrijk verkoopargument. De schudder is met twee hydrauliekventielen vlak op het transportonderstel te leggen, maar er is ook mee achteruit te steken in een hoek.

Haaktandschudder wel te vinden bij Fendt en MF, niet bij Fella

Lely besloot in 2017 het hooibouwprogramma aan Agco te verkopen, het moederbedrijf van Fendt en MF dat ook hooibouwwerktuigenfabrikant Fella in Feucht bezit. Samen met de perswikkelcombinaties was de Lely Tigo-opraapwagen belangrijk voor Agco, die hem nu in het groen verkoopt als Fendt Tigo.


Het opklappen op een transportonderstel was een belangrijk voordeel van de bredere Lely-schudders.
Het opklappen op een transportonderstel was een belangrijk voordeel van de bredere Lely-schudders. © Frits Huiden

De productie van de werktuigen werd overgeheveld van Lely in Maassluis naar het Duitse Feucht, wat de nodige tijd in beslag nam. Daardoor raakte de haaktandschudder twee jaar uit productie. Vooral Krone en Pöttinger, maar ook Fella zelf profiteerden daarvan. Zij kwamen toen met schudders op de markt die op een soortgelijke wijze opklappen op een transportonderstel.


Terugkeer Lotus-schudders

Agco kondigde in 2019 de terugkeer van de Lotus-schudders met haaktand aan. Eerst in het groen als Fendt en later dat jaar ook in het rood als MF op de Agritechnica. Inmiddels zijn de eerste MF-schudders ook in Nederland uitgeleverd. De Fendt- en MF-schudders zijn behalve kleur en label identiek.

Het betekent dat er in Feucht drie merken schudders worden gebouwd: Fendt Lotus (Lely) en Twister (Fella-uitvoering), Massey Ferguson TDX- en TD-serie (Lely en Fella) en de Fella Sanos-schudders. Diverse modellen Fella-schudders zijn daarbij in veel landen ook als Fendt of MF te krijgen.


Geheven is de schudder prima achteruit in een hoek te steken.
Geheven is de schudder prima achteruit in een hoek te steken. © Frits Huiden

De Lely-haaktandschudders komen niet als Fella op de markt. De bekende getrokken Fella-treintjesschudder van 10 meter breed zonder transportonderstel is niet bij Fendt terug te vinden, maar wel bij MF.


Technisch gelijk

De Lely-schudders zijn door Agco technisch nog weinig veranderd. De gele haaktanden werden twintig jaar geleden al grijs en ook het meestuurbare chassis en de vetnippelloze kruiskoppelingen waren al onder Lely-bewind geïntroduceerd. Het is een duidelijk verschil met andere fabrikanten die vrijwel allemaal kiezen voor vingerkoppelingen tussen de rotoren.


De dubbele haaktand steekt niet, maar sleept over de grond voor meer capaciteit.
De dubbele haaktand steekt niet, maar sleept over de grond voor meer capaciteit. © Frits Huiden

Net als Lely gaat ook Agco daar niet in mee, omdat de kruiskoppelingen spelingsvrij zijn en zijn voorzien van een groothoek, zodat draaien tijdens het opklappen geen probleem hoeft te zijn. In totaal heeft MF nu twaalf schudders in het gamma.


Verzinkte tandarmen

MF-schudders met de toevoeging X in de typeaanduiding komen uit de Lely-stal. Dat zijn de gedragen TD776 met zes rotoren en de getrokken TD 1028 en TD 1310 met respectievelijk acht en tien rotoren. De schudders hebben een werkbreedte van 7,7 meter, 10,2 meter en 12,5 meter breed. De getrokken modellen hebben beide zeven tandarmen per rotor, in plaats van zes. Deze zijn nu overigens verzinkt uitgevoerd, in plaats van rood gelakt.

Bij de concurrent zijn bredere modellen te krijgen. 'Door de hogere capaciteit, ook in zwaar gewas, zijn de X-modellen gelijkwaardig aan bredere concurrenten met twee elementen extra', beredeneert Ettema. Deze Massey Ferguson TD1310X TRC kost dan ook 43.100 euro. Kenmerkend is dat de tanden van de buitenste rotor voor het kantschudden alle zeven handmatig naar binnen moeten worden geklikt. Er is geen hydraulische schuinstelling of zwaddoek.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer