Stigas start campagne 'Wat kan jou nou gebeuren'
Stigas is maandag een nieuwe veiligheidscampagne gestart met de titel: Wat kan jou nou gebeuren. Volgens de organisatie worden boeren, tuinders en medewerkers in de groene sector via de gebruikelijke arbodienstverlening en voorlichting van Stigas onvoldoende bereikt. Daarom vraagt Stigas nu via een online campagne aandacht voor veiligheid op het werk.
De campagne richt zich speciaal op groepen in de agrarische en groene sector waarvoor de toegang tot een arbodienst of bedrijfsarts minder vanzelfsprekend is. Het gaat hierbij om kleine bedrijven met personeel, bedrijven zonder personeel in dienst, zzp'ers, flex- en uitzendkrachten, internationale medewerkers en vrijwilligers.
Met de campagne wil Stigas de bewustwording over veilig en gezond werken vergroten. Daarnaast moet de campagne aanzetten tot het nemen van verbetermaatregelen. De campagne roept onder meer op om een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) uit te voeren.
PERSBERICHT: Stigas lanceert Veiligheidscampagne ‘Wat kan jou nou gebeuren?’ voor speciale groepen werkenden in agrarisch en groen. https://t.co/z6zJf12t7l pic.twitter.com/XfdtkxQKpX
— StigasNL (@StigasNL) December 6, 2021
Ernstige ongevallen
Stigas is in 1986 opgericht door werkgevers- en werknemersorganisaties en wordt tot op de dag van vandaag bestuurd door LTO Nederland, Cumela, Koninklijke Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners, FNV en CNV Vakmensen.
Werkgeversvoorzitter Hans Koelhorst van Stigas, namens LTO Nederland, ziet dat er jaarlijks nog ernstige ongevallen gebeuren op het boerenerf en in de groen sector. Soms met dodelijke afloop. 'Ook lopen zij meer kans op gezondheidsklachten. De campagne benadrukt het belang van veilig en gezond werken en helpt ondernemers en werkenden op weg om dit te bereiken.'
Veilige en gezonde werkomgeving
Volgens Stigas vormt een RI&E de basis voor een veilige en gezonde werkomgeving. Met de RI&E worden de risico's van een bedrijf in kaart gebracht en worden maatregelen getroffen om dit stap voor stap aan te pakken. Het is een hulpmiddel om gestructureerd naar bedrijfsrisico's te kijken en is wettelijk verplicht.
De campagne wordt mede mogelijk gemaakt door financiering van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Dat trekt in totaal 1 miljoen euro uit om veilig en gezond werken in de agrarische en groene sector te bevorderen. Dit geld is vrijgemaakt op initiatief van de ChristenUnie. Die partij diende tijdens de begrotingsbehandeling van 2018 hier een amendement voor in.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker X147R (LH) #60816
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere Tractor 5095M (MG) #687878
Gebruikt, P.O.A.
-
Kuhn GF 10802-T
2012, P.O.A.
-
New Holland Tractor T6.180 (LH) #31626
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Accountmanager Binnendienst
AgriPers - Wageningen
Weer
-
Maandag12° / 8°70 %
-
Dinsdag11° / 6°70 %
-
Woensdag9° / 6°20 %