Albert Heijn en Aldi verkopen spotgoedkope melk in België

Supermarktketens Albert Heijn en Aldi in België verkopen melk voor minder dan 50 cent per liter. Het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) is boos. 'De goedkoopste fles water in die winkels is duurder.'

Albert+Heijn+en+Aldi+verkopen+spotgoedkope+melk+in+Belgi%C3%AB
© van der Hoek/Dijkstra

Albert Heijn België biedt halfvolle houdbare melk aan voor 49 cent per liter, terwijl dezelfde fles melk in Nederland 40 cent per liter duurder is. 'Geen zinnig mens kan ons uitleggen waarmee dat prijsverschil te verantwoorden is', zegt voorzitter Hendrik Vandamme van het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) op Vilt.be. 'Bij dezelfde Albert Heijn kun je magere melk kopen voor de schandalig lage prijs van 32 cent per liter, komend van 49 cent.'

Dat schiet bij ABS in het verkeerde keelgat. 'Dit is een verhaal met een kwalijk zuur geurtje, zowel voor de boer als voor de consument', klinkt het bij de landbouworganisatie, die protestacties van melkveehouders niet uitsluit. Het toont bovendien het belang aan van een correcte en snelle omzetting van de richtlijn tegen oneerlijke handelspraktijken, waarvoor België vorige week nog een tik op de vingers kreeg van de Europese Unie.

ABS hekelt ook de prijzen bij Aldi. 'In België verkocht die keten vorige week halfvolle melk van het huismerk Milsa tegen 55 cent per liter. Magere melk kost er 49 cent in plaats van 59 cent per liter.' De landbouworganisatie streeft naar een melkprijs van minstens 70 à 80 eurocent per liter om uit de kosten te kunnen komen.


Zuur

Vandamme noemt dit een zuur verhaal. 'Het is zuur voor melkveehouders die uitgeperst worden als citroenen om de winstmarges van de retailers hoog te houden. Maar evengoed voor de consument, die niet krijgt waarvoor hij denkt te betalen. Albert Heijn maakt graag grote schijn met zijn duurzaamheid en zijn leveranciers, maar uiteindelijk is het puur consumentenbedrog. De goedkoopste fles water in die winkels is duurder.' Hij roept consumenten op om dit prijzenspelletje niet langer te pikken.

De voorzitter van ABS ziet dat de prijzenoorlog tussen de supermarktketens weer volop is losgebarsten en waarbij zuivelproducten als lokmiddel worden ingezet. 'Die oorlog duwt de melkveehouders uiteindelijk weer het diepe in. Want retailers kiezen opnieuw voor de techniek van de verschroeide aarde en ontzien boer noch koe in hun rush naar de laagste prijszetter.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    65 %
Meer weer