Vee&Logistiek wil duidelijke normen voor controles hittestress

Het hitteprotocol van de Nederlandse veetransporteurs moet uitgangspunt zijn als de overheid gaat controleren op hittestress bij dieren op transport. Die oproep doet Vee&Logistiek Nederland.

Vee%26amp%3BLogistiek+wil+duidelijke+normen+voor+controles+hittestress
© Persbureau Noordoost

In het protocol van de veetransporteurs staat namelijk exact omschreven aan welke regels veetransporteurs zich moeten houden om het welzijn van dieren zo goed mogelijk te waarborgen, als de temperaturen extreem hoog of laag zijn.

Door het protocol te erkennen en op waarde te schatten, maakt de overheid het de sector mogelijk verdere stappen te zetten in het voorkomen van hittestress tijdens veetransport, stelt de organisatie.


Willekeur

Veetransporteurs worden door het ontbreken van duidelijke en wetenschappelijk onderbouwde normen regelmatig geconfronteerd met boeterapporten van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) die zijn gebaseerd op de individuele interpretatie van NVWA-dierenartsen over hittestress bij dieren. Daardoor ontstaat willekeur. Zo kan het gebeuren dat een chauffeur alle afspraken uit het hitteprotocol heeft nageleefd, maar toch een boete krijgt omdat een dierenarts vindt dat de dieren hittestress hebben.

Daarom roept Vee&Logistiek Nederland de overheid op in het handhavingsbeleid de mate waarin een veetransporteur de afgesproken maatregelen heeft getroffen, tot uitgangspunt te nemen. Die afspraken zijn duidelijk en verifieerbaar.


Werkroosters aanpassen

Om het welzijn van de dieren onder warme omstandigheden te kunnen waarborgen, is ook op andere terreinen medewerking van de NVWA nodig. Zo moeten de werkroosters van de NVWA en de andere toezichtsdiensten aangepast kunnen worden.

Een van de maatregelen uit het hitteprotocol is namelijk dat dieren bij een temperatuur van 27 graden Celsius of meer eerder op de dag worden getransporteerd. Maar dan moet er ook op een vroeger tijdstip worden gekeurd. Dit geldt voor het vervroegen van aanvoertijden of het verplaatsen van middagshifts bij slachterijen, maar zeker ook bij exportcertificering van vee dat is bestemd voor het buitenland.


In dat kader pleit Vee&Logistiek Nederland voor het verruimen van de mogelijkheden voor stalkeuring en het verplaatsen van de inzet van NVWA-keuringsartsen bij vroege exportkeuringen.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / -2°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer