Vee&Logistiek wil duidelijke normen voor controles hittestress
Het hitteprotocol van de Nederlandse veetransporteurs moet uitgangspunt zijn als de overheid gaat controleren op hittestress bij dieren op transport. Die oproep doet Vee&Logistiek Nederland.
In het protocol van de veetransporteurs staat namelijk exact omschreven aan welke regels veetransporteurs zich moeten houden om het welzijn van dieren zo goed mogelijk te waarborgen, als de temperaturen extreem hoog of laag zijn.
Door het protocol te erkennen en op waarde te schatten, maakt de overheid het de sector mogelijk verdere stappen te zetten in het voorkomen van hittestress tijdens veetransport, stelt de organisatie.
Willekeur
Veetransporteurs worden door het ontbreken van duidelijke en wetenschappelijk onderbouwde normen regelmatig geconfronteerd met boeterapporten van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) die zijn gebaseerd op de individuele interpretatie van NVWA-dierenartsen over hittestress bij dieren. Daardoor ontstaat willekeur. Zo kan het gebeuren dat een chauffeur alle afspraken uit het hitteprotocol heeft nageleefd, maar toch een boete krijgt omdat een dierenarts vindt dat de dieren hittestress hebben.
Daarom roept Vee&Logistiek Nederland de overheid op in het handhavingsbeleid de mate waarin een veetransporteur de afgesproken maatregelen heeft getroffen, tot uitgangspunt te nemen. Die afspraken zijn duidelijk en verifieerbaar.
Werkroosters aanpassen
Om het welzijn van de dieren onder warme omstandigheden te kunnen waarborgen, is ook op andere terreinen medewerking van de NVWA nodig. Zo moeten de werkroosters van de NVWA en de andere toezichtsdiensten aangepast kunnen worden.
Een van de maatregelen uit het hitteprotocol is namelijk dat dieren bij een temperatuur van 27 graden Celsius of meer eerder op de dag worden getransporteerd. Maar dan moet er ook op een vroeger tijdstip worden gekeurd. Dit geldt voor het vervroegen van aanvoertijden of het verplaatsen van middagshifts bij slachterijen, maar zeker ook bij exportcertificering van vee dat is bestemd voor het buitenland.
In dat kader pleit Vee&Logistiek Nederland voor het verruimen van de mogelijkheden voor stalkeuring en het verplaatsen van de inzet van NVWA-keuringsartsen bij vroege exportkeuringen.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
SOLIS SOLIS 26
2022, € 10.500
-
John Deere - 6145R AP FH PTO
2016, € 82.500
-
Fendt 716 Vario
2001, P.O.A.
-
Toro TIMECUTTER MX 5075-T
Nieuw, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / -2°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %