ABN Amro: 'Vergrijzing verandert voedselsector'
De vergrijzing en een krimpende bevolking in veel EU-landen hebben de komende decennia veel impact op de voedselsector. Dat blijkt uit onderzoek van ABN Amro onder Nederlandse en Duitse consumenten.
Nederlandse en Duitse 55-plussers eten vaker verse producten als vis, fruit, kaas en aardappelen en minder vaak bewerkte producten, zoals vleesvervangers of pizza's. Die producten zijn juist in trek bij jongere generaties. Gemak en prijs spelen een minder grote rol onder babyboomers, omdat zij meer tijd hebben om te koken, stelt ABN Amro.
Tegelijkertijd neemt onder 75-plussers de behoefte aan bezorgde verse kant-en-klaarmaaltijden toe. Deze groep vaker wordt gehinderd door lichamelijke beperkingen of komt na het overlijden van een partner alleen te staan. Onder deze groep eenpersoonshuishoudens neemt ook de behoefte aan eenpersoonsverpakkingen toe.
Aankoopmotieven
Oudere consumenten vragen om andere producten en hebben andere aankoopmotieven. Vaak zijn fysiologische veranderingen als afnemende spiermassa en sociologische veranderingen als het overlijden van de partner oorzaken. Bij ouderen neemt de behoefte aan calorieën af en ze hebben baat bij andere nutriënten. Ook geven zij de voorkeur aan andere verpakkingen en aankoopkanalen.
Uit een enquête onder Nederlandse en Duitse consumenten blijkt dat duurzaamheid en gezondheid belangrijkere aankoopfactoren zijn bij de hedendaagse ouderen, dan bij jongeren.
Afzet behouden
De voedingsmiddelensector zal volgens ABN Amro rekening moeten houden met deze ontwikkelingen om de afzet te behouden. Door de vergrijzing in Nederland en vergrijzing en lichte bevolkingskrimp in Duitsland kunnen afzetvolumes onder druk komen te staan, maar deze ontwikkeling biedt ook kansen. Een flexibele productieketen die goed kan inspelen op veranderende consumentenbehoeften is hierbij cruciaal, benadrukt Rob Morren, Sector Banker Food van ABN Amro.
'Zo vertegenwoordigen 75-plussers een interessante groeimarkt voor fabrikanten van verse eenvoudig te bereiden maaltijden die kunnen worden bezorgd of aangekocht bij de supermarkt', zegt Morren. 'Of voor producten die zijn verrijkt met voedingstoffen. Daarnaast zal de horeca een steeds grotere groep kunnen bedienen, naarmate millennials ouder worden. Deze groep consumenten is er immers aan gewend frequent voedsel buitenshuis te consumeren of maaltijden te laten bezorgen.'
'Voedselproducenten doen er dus goed aan te onderzoeken hoe de consumptie verandert naarmate de leeftijd vordert: hoe veranderen smaakvoorkeuren en de smaakbeleving en wat betekent dit voor mijn producten en afzetkanalen', zegt Morren.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Massey Ferguson Tractor 3640 (WD) #46915
Gebruikt, € 56.580
-
T7.220 Auto Command CVT
Gebruikt, € 45.000
-
VTM GM1250-2/7 Mestvork
Gebruikt, P.O.A.
-
Weidesleep 5 meter
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %