Raad van State eist betere berekening depositie snelwegen

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat moet beter motiveren dat de berekeningen van de stikstofuitstoot van een doorgetrokken en verlengde A15 volledig zijn. De Raad van State (RvS) is kritisch op het gebruikte rekenmodel.

Raad+van+State+eist+betere+berekening+depositie+snelwegen
© Twan Wiermans

Het gaat om een tussenuitspraak over het tracébesluit dat in 2017 is genomen om de snelweg in de buurt van Arnhem te kunnen aansluiten op de A12. Minister Van Nieuwenhuizen krijgt een half jaar de tijd om met een nieuwe stikstofberekening te komen, zo heeft de RvS woensdag geoordeeld.

De minister heeft voor het besluit over de A15 een rekenmodel gebruikt waarin de stikstofneerslag in natuur op meer dan 5 kilometer afstand van de weg niet wordt meegeteld. Maar volgens de RvS wordt voor andere bronnen van stikstofuitstoot, zoals de scheepvaart en veehouderij, de uitstoot op veel grotere afstanden wel meegerekend.


De minister heeft volgens de hoogste bestuursrechter geen goede verklaring gegeven voor dit verschil. Daarom kan niet worden vastgesteld of het tracébesluit wel of geen nadelige gevolgen heeft voor natuurgebieden in de buurt van de snelweg. Europese natuurwetgeving vereist dat stikstofgevolgen 'volledig, precies en definitief' in kaart worden gebracht.

Het omstreden rekenmodel is bij meer wegenbesluiten gebruikt. Als de minister niet goed genoeg kan uitleggen waarom de stikstofberekening wel klopt, kan dat gevolgen hebben voor andere grote infrastructurele projecten in Nederland.

Tegen het tracébesluit kwamen 44 bezwaren binnen bij de hoogste bestuursrechter. Over de aansluiting wordt al tientallen jaren gediscussieerd. Verkeer vanuit Rotterdam richting Duitsland moet nu omrijden via Arnhem, omdat er 12 kilometer snelweg ontbreekt. Dat zorgt dagelijks voor lange files in de regio Arnhem-Nijmegen. De aanleg van het ontbrekende snelwegdeel gaat ongeveer 1 miljard euro kosten. Als de RvS woensdag groen licht had gegeven, had het karwei in 2025 klaar kunnen zijn. Maar nu treedt opnieuw vertraging op.

Het bezwaar tegen de stikstofberekening voor de A15 was ingebracht door Natuur en Milieu Gelderland. De RvS heeft tientallen andere bezwaren vrijwel allemaal ongegrond verklaard in de uitspraak die tweehonderd pagina's telt. Die bezwaren hadden betrekking op geluidsoverlast, luchtkwaliteit, woongenot en natuurhinder. Over dergelijke zaken kan nu niet meer worden geprocedeerd.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer