Maaspont minder vaak gebruikt dan verwacht
Veel minder boeren en loonwerkers hebben de afgelopen maand gebruikgemaakt van de veerpont over de Maas bij Nederasselt en Grave dan verwacht. De pont was bedoeld als alternatief voor de omleidingsroute voor de tijdelijk afgesloten John S. Thompsonbrug.
Gemiddeld hebben sinds eind september dagelijks 8 boeren en loonwerkers de oversteek met de pont gemaakt. In het weekend werd er nauwelijks met het veer gevaren. Vooraf bleek uit een consultatie onder leden van Cumela en de ZLTO-afdelingen Rijk van Nijmegen en Land van Cuijk dat ruim 40 boeren en loonwerkers per dag tijdens de oogstperiode gebruik zouden willen maken van de pont, en zo'n 24 na deze periode.
Als een van de redenen voor de geringe belangstelling noemt ZLTO-afdelingsvoorzitter Herbert Verploegen het moment dat de pont te water werd gelaten. 'Toen de pont eind september ging varen, was de oogst al voor 80 procent binnengehaald. Deze was vervroegd door de droge omstandigheden. De dag dat we van de pont gebruik konden maken, is het gaan regenen en was de oogstpiek voorbij.'
Kantoortijden
De oversteek bleek bovendien veel meer tijd te kosten dan gedacht. 'De meeste ondernemers dachten binnen vijf minuten aan de overkant te zijn. Maar de pont stak schuin over, waardoor de overtocht al gauw twintig minuten duurde', licht Verploegen toe. 'En als ze pech hadden en ze de veerbaas niet tijdig konden bereiken, lag de pont aan de overkant en duurde de passage twee keer zo lang. In die tijd kon een ondernemer ook de omleidingsroute volgen.'
Herbert Verploegen, ZLTO-afdelingsvoorzitter
Een andere oorzaak voor de weinige vaarbewegingen wijdt Verploegen aan de gehanteerde kantoortijden. 'De pont mag van Rijkswaterstaat niet in het donker varen, omdat dat te gevaarlijk is. Maar loonwerkers willen al vroeg in de ochtend bijvoorbeeld kranen en shovels vervoeren', legt Verploegen uit. 'Een aantal ondernemers bedacht daarom een andere oplossing, zoals transport met vrachtwagens over de A73 en A50.'
Consultatiedag
Voorlopig vaart de pont vrijdag 30 oktober voor het laatst. Rijkswaterstaat gaat de komende maanden onderzoeken of een mogelijk vervolg in het voorjaar wel loont en welke aanpassingen daarvoor nodig zijn. 'Het voordeel is dat de infrastructuur er dan al ligt', zegt Verploegen.
In de tussentijd willen de twee ZLTO-afdelingen en Cumela samen met Rijkswaterstaat een consultatiedag beleggen voor hun leden om hen te helpen bij het invullen van schadeformulieren. 'Hierover moeten we nog met elkaar in gesprek gaan', laat de ZLTO-afdelingsvoorzitter weten.
De John S. Thompsonbrug is sinds 29 juli om veiligheidsredenen afgesloten voor verkeer zwaarder dan 10 ton. De constructie van de brug kan de toegenomen belasting niet langer op een verantwoorde manier aan en wordt versterkt. De werkzaamheden gaan zes tot negen maanden duren, is de verwachting. Maar Verploegen houdt er rekening mee dat het weleens langer kan gaan duren.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere - 6155M CQeco FH
2019, P.O.A.
-
Kuhn GA 8030
Gebruikt, P.O.A.
-
SOLIS SOLIS 26
2022, € 10.500
-
Mercedes 814 bj. 1987 vrachtwagen
1987, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / -2°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %