Ga in de leer bij een veehandelaar

Nadat de veevoermaatregel was ingetrokken, kwam er een stroom reacties. Velen waren opgelucht of waarschuwden voor wat nog komen gaat, maar een aantal reacties was rancuneus.

Ga+in+de+leer+bij+een+veehandelaar
© Nieuwe Oogst

In een reactie eiste BoerBurgerBeweging excuses van landbouwminister Carola Schouten. Farmers Defence Force (FDF) en de Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) stelden dat 'Schouten moest opzouten'. Stichting Stikstofclaim vond het jammer dat de veevoermaatregel was ingetrokken, want ze had graag een rechtszaak willen voeren. Blijkbaar om de minister te laten afgaan. Dit deed mij de tenen krommen, want dit is contraproductief aan ons eigen belang.


Laat ik eens een vergelijking maken met een veehandelaar. Je wilt een koe verkopen aan de veehandelaar en vraagt een bedrag dat hij te hoog vindt. Je kijkt in de vakbladen en komt tot de ontdekking dat de prijs die jij vroeg, inderdaad te hoog was en stelt deze wat naar beneden bij. Daar neemt de veehandelaar geen genoegen mee en hij eist dat je excuses aanbiedt voor de te hoge prijs die je eerst vroeg.


Twee doelen

Deze veehandelaar heeft in feite twee doelen: hij wil een deal sluiten over de koe, maar heeft als tweede, achterliggende doel dat hij de veehouder door het stof wil laten gaan. Hij wil de boer vernederen. Iedereen begrijpt natuurlijk dat geen veehandelaar zo gek is dat hij zich op deze manier gedraagt. Hij maakt zijn eigen handel kapot.

Als je mensen beschadigt of relaties kapotmaakt, ben je de handel kwijt

Bennie Stevelink, melkveehouder in Deurningen (Overijssel)

In de veehandel weet iedereen dat je voor een succesvolle handel hard moet zijn in de handel, maar zacht voor relaties. Als je mensen beschadigt of relaties kapotmaakt, ben je de handel kwijt.


Mesdagcijfers

Met dit in gedachten wordt duidelijk waarom het zo mis is gegaan met de presentatie van de Mesdagcijfers. De presentatie was er niet alleen op gericht om zekerder of gunstiger cijfers op tafel te krijgen. Het tweede, achterliggende doel was het voor schut zetten van het RIVM. Het Mesdagfonds kwam uit op 25 procent en het RIVM op 46 procent.

Bij de mensen van het Mesdagfonds bestaat blijkbaar zo'n behoefte om het RIVM voor schut te zetten dat ze niet uitzochten waar dit verschil vandaan kwam, maar de roekeloze gok namen er op voorhand maar van uit te gaan dat die 25 procent wel de waarheid zou zijn.


Mediaspektakel

Daar werd vervolgens een groot mediaspektakel van gemaakt. Alles om het RIVM voor een zo groot mogelijk publiek te laten afgaan. Toen bleek dat die 25 procent niet de waarheid was, viel het Mesdagfonds in zijn eigen zwaard en alle boeren met hen.


De les die we hieruit kunnen leren, is dat je je nooit moet laten verleiden om mensen met wie je zakendoet, te beschadigen. Hoe groot je irritatie ook is, mensen met wie je zakendoet, laat je nooit door het stof gaan. Je maakt je eigen handel ermee kapot en loopt ook nog eens het risico in je eigen zwaard te vallen.


Contraproductief

Het valt mij op dat onder de vele belangenbehartigers, variërend van FDF, Dutch Dairymen Board (DDB), Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV), POV, Mesdagfonds tot stichting Stikstofclaim, velen zich bewust of onbewust laten leiden door kwade behoeftes tot beschadiging van anderen, wat uiteindelijk contraproductief is aan het beleidsinhoudelijke belang van de boeren.

Veel bestuurders van de wildgroei aan belangenbehartigers zouden er goed aan doen een tijdje in de leer te gaan bij een veehandelaar. Dan leren ze dat je voor maximaal beleidsinhoudelijk resultaat hard moet zijn in het beleidsinhoudelijke doel, maar zacht voor relaties.


Bennie Stevelink
melkveehouder in Deurningen (Overijssel)

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zondag
    6° / 6°
    90 %
  • Maandag
    8° / 4°
    60 %
  • Dinsdag
    7° / 4°
    20 %
Meer weer