Keurmerk is vooral marketingtool voor supers
Het duurzaamheidskeurmerk 'On the way to PlanetProof' is in enkele jaren tijd gegroeid van een relatief onbeduidend keurmerk naar hét keurmerk voor aardappelen, groenten en fruit (AGF). En dat allemaal dankzij milieuorganisatie Greenpeace die in 2016 tekeer ging tegen supermarkten vanwege het gebruik van neonicotinoïden.
De supers wilden snel af van de imagobeschadigende campagne van de milieuclub en besloten rap hun AGF te verduurzamen. Jumbo liep daarbij voorop en stelde dat vanaf 2019 alle gangbare AGF-telers PlanetProof-gecertificeerd moesten zijn. Al gauw volgden Superunie, Aldi en Plus en later ook Lidl. Dit betekende strengere eisen op het gebied van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en het uitstoten van broeikasgas.
Uit een peiling van Nieuwe Oogst onder AGF-telers blijkt dat de kosten die gemoeid zijn met de certificering gemiddeld oplopen tot 10.000 euro per jaar. Driekwart van de respondenten geeft aan extra investeringen te hebben moeten doen om überhaupt aan de certificeringseisen te voldoen. En jaarlijks worden deze eisen aangescherpt.
De groei van PlanetProof betekent vooral winst voor de retail. Zij is af van de schadelijke acties van Greenpeace en kan zich profileren met extra duurzaam geteelde AGF. Maar telers hebben het nakijken. Nee, zij moeten het doen met hooguit een langere leveringszekerheid.
De groei van PlanetProof betekent winst voor de retail
En daar zit een groot pijnpunt, waardoor de motivatie onder telers om mee te doen aan het keurmerk snel afbrokkelt. Want kosten maken om aan opgelegde eisen te voldoen, terwijl de handel of retail geen hogere prijs voor het extra duurzaam geteelde product wil geven, is niet vol te houden.
Immers, door duurzamer te telen, geven telers extra waarde aan hun product. En zo zou het ook gewaardeerd moeten worden. Nu is PlanetProof vooral een marketingtool voor de retail.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Fendt Slicer 3160 TLX KC achtermaaier
2019, P.O.A.
-
Betongewicht frontgewicht 400, 600 800 1000 kg
Gebruikt, € 575
-
John Deere - 8370 RT AP
2019, € 209.500
-
John Deere - 6155M PQ
2021, P.O.A.
Vacatures
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %