De Valk Wekerom-directeur: 'Lagere voerprijs belangrijker dan hoge nabetaling'

Coöperatie De Valk Wekerom is al meer dan honderd jaar een begrip in de regio en inmiddels ook ver daarbuiten. De cultuur: doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg, klinkt behouden. Toch bruist het in Lunteren. De dynamiek is bijna voelbaar. Directeur Michael Mackaay staat nu drie jaar aan het roer.

De+Valk+Wekerom%2Ddirecteur%3A+%27Lagere+voerprijs+belangrijker+dan+hoge+nabetaling%27
© Ruud Ploeg

Directeur Michael Mackaay van voercoöperatie De Valk Wekerom nam in 2017 het stokje over van Bart Eggink, die na veertien jaar afscheid nam van een stabiele, financieel gezonde coöperatie. Tegen de stroom in laat de coöperatie een gestage groei zien. Het meest recente jaarverslag kreeg dan ook de titel ‘(G)roeien tegen de markt in’.

De driehoek klant, nutritionist en specialist is het belangrijkste

Michael Mackaay, directeur voercoöperatie De Valk Wekerom

U kwam in een gespreid bedje?

‘De uitgangspositie was natuurlijk prima. Met voldoende kansen en ruimte voor ontwikkeling. De eerste stappen in uitbreiding waren al gezet met de aankoop en in bedrijfname van de fabriek in Meppel. Daarmee werd een langgekoesterde wens gerealiseerd: een fabriek buiten de pluimvee intensieve regio. Maar nu is het tijd om het uit te bouwen, ook biologisch. Van de fabriek in Meppel hebben we daarom twee fabrieken gemaakt. Hier maken we gangbaar en biologisch voer.’

Eerder werkte u voor coöperaties, maar ook voor beursgenoteerde ondernemingen. Hoe is het om nu weer voor een coöperatie werkzaam te zijn?

‘Voor mij gaat het vooral om de verbinding. Dat is wat ik echt belangrijk vind, samen hetzelfde doel nastreven. Voor De Valk Wekerom betekent dat het leveren van het beste voer tegen een scherpe prijs. Ik vind een lagere prijs bijvoorbeeld belangrijker dan een hoge nabetaling voor de leden. Je moet het aan de voorkant goed doen en tegelijk waken voor voldoende ruimte om de lange termijn voor ogen te houden. Elk jaar zal je moeten vernieuwen en investeren om ook in de toekomst relevant te blijven.’

Groeien tegen de markt in. Jullie laten in bijna alle sectoren groei zien. Waar zit jullie kracht?

‘Goed je best doen en hard werken. Maar zo eenvoudig is het natuurlijk niet, je moet de juiste dingen doen. Een intensief contact met onze klanten staat altijd voorop. De driehoek klant, nutritionist en specialist is hierin het belangrijkste. De specialisten kijken mee met de boer, ook in de stal. Ze weten wat er speelt en kunnen hun eigen deskundigheid inbrengen. En dat werkt.

'Een legperiode van meer dan vijftig weken boven de 90 procent is geen uitzondering voor onze pluimveeklanten. Maar niet alleen kennis helpt onze klanten. Innovatie is even belangrijk. Sterova is daarvan een goed voorbeeld. Dit is steriel, salmonella vrij voer voor moederdieren. Zonder dat we dit extra aanzuren of langdurig verhitten, kunnen we voer leveren met een kiemgetal onder de 100. Daarmee is het nu zelfs mogelijk voor ons om vaccinvoer te produceren.’

De fabriek in Meppel is gerealiseerd door een samenwerking met AR. Kon De Valk Wekerom dit niet op eigen kracht?

‘Samenwerken zit in de genen van een coöperatie, werken aan een gezamenlijk voordeel. We hadden afzonderlijk kunnen investeren, maar dan hadden er nu drie fabrieken (AR in Barneveld en Wichmond en De Valk Wekerom in Lunteren) gestaan die niet alle drie vol zaten. Nu hebben we twee goed gevulde moderne fabrieken, we kunnen kwaliteit leveren, de kosten laaghouden en we zijn flexibel.

'In de samenwerking hebben we nu beiden de beschikking over gespecialiseerde fabrieken (één met vismeel en één zonder vismeel), dat is uniek. De fabriek die we hebben gebouwd, is volledig afgestemd op biologisch. Zo houden we bij de inname van grondstoffen bijvoorbeeld al rekening met de grote variatie in fijnheid per partij. Hierdoor kunnen we ondanks fluctuaties in de grondstoffen toch een constante kwaliteit afleveren.’

Een andere samenwerking is het ketenproject Tante Door. Zijn dit belangrijke projecten?

‘Je ziet dat het aantal samenwerkingen in de keten toeneemt. Dat is een goede zaak als daar een helder verdienmodel achter zit waar primair de ondernemer van profiteert. Tante Door is daar een goed voorbeeld van, waar we enthousiast over zijn. Er is verbinding in de keten, alle partijen zitten aan tafel, inclusief de afzet. We zijn open en transparant naar elkaar en er is vertrouwen. Zo passen we elkaar goed. Maar je moet er altijd voor waken dat de keten je niet ketent en je jezelf klem zet in eigen ondernemerschap. Vraag jezelf daarom altijd af hoe de regisseur van de keten in de wedstrijd zit.’

De Valk Wekerom levert voer voor verschillende sectoren. Hoe passen insectenkwekerijen daarin?

‘We zijn een echte bulkleverancier en dan lijkt de markt voor insecten wel een vreemde eend in de bijt. Het is voor ons ook echt een niche, maar wel een relevante. Insecten krijgen een specifiek samengesteld voer en dat is waar we heel goed in zijn. De juiste samenstelling, de juiste voederwaarde. Dit is een markt die de komende jaren snel zal blijven groeien en bovendien waardevolle eiwitten levert.

'We kunnen dus onze expertise, opgebouwd in de afgelopen twintig jaar, inzetten en leren nog steeds veel over de markt. Elke sector is bijzonder en heeft zijn eigen unieke inbreng. Zelfs van een hele andere sector, zoals de plantenteelt, waar ik jaren voor werkte, kun je veel leren. Hoe je je klanten zo goed mogelijk bedient en hoe je dat op een manier doet die je ook in de toekomst waar kunt maken.’

Hoe ziet die toekomst eruit?

‘Onze klanten zijn moderne familiebedrijven. Die zullen altijd blijven bestaan. Boeren die zelf dagelijks in de stal komen en leveranciers zoeken die naast hen staan. Wij zullen het verschil blijven maken met innovatie en specialisten met kennis van zaken die dicht bij de ondernemer staan en het verdienmodel van de boer voortdurend in het oog houden. Met een gemotiveerd, goed en hecht team kunnen we flexibel inspelen op alle veranderingen die op ons af komen. Daar mogen we samen trots op zijn.’

Omzet De Valk Wekerom groeit in 2019 met 1,2 procent
Mengvoerleverancier De Valk Wekerom (DVW) is een coöperatie van boeren met zijn oorsprong in de gehuchten De Valk en Wekerom bij Lunteren. Het bedrijf bestaat inmiddels ruim honderd jaar. De coöperatie heeft productielocaties in Meppel en Lunteren waar het hoofdkantoor staat. De belangrijkste sector voor DVW is de pluimveehouderij. Daarnaast wordt er voer geleverd voor varkens-, geiten-, rundvee, nertsen- en eendenhouderij. De meest recente jaarcijfers zijn van 2018, die midden 2019 werden gepresenteerd. In 2018 groeide de omzet met 3,2 procent en kwam de totale productie uit op bijna 260.000 ton. Ook in 2019 is de omzet gegroeid met 1,2 procent. Kwaliteit, continuïteit en betrouwbaarheid staan centraal. DVW heeft 340 leden en ongeveer vijftig medewerkers. ‘We staan dichtbij onze klanten, weten wat er speelt en maken het verschil met een hoge kwaliteit en flexibiliteit’, zegt Michael Mackaay, sinds 2017 directeur van de coöperatie.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer