AH presteert het best in rozenprijsspel Hivos

Albert Heijn presteert het best in het spel 'Hallo supermarkt, hoe moeilijk kan het zijn?', waarmee het Humanistisch Instituut voor Ontwikkelingssamenwerking (Hivos) een leefbaar loon voor de rozenplukkers in oostelijk en zuidelijk Afrika probeert te realiseren.

AH+presteert+het+best+in+rozenprijsspel+Hivos
© Han Reindsen

In het spel gaan acht supermarkten de strijd aan om rozen te verkopen waarvoor een eerlijk loon is betaald. In de eerste tussenstand laten Jumbo en Aldi vooruitgang zien, terwijl Dirk en Deen weigeren mee te werken, meldt Hivos.

Hivos is al anderhalf jaar met de supermarkten in gesprek om aan een beter loon voor de rozenplukkers in Afrika te werken. Met 13 cent meer per bosje van tien rozen is dat te bewerkstelligen. 'Toch wordt deze 13 cent extra nog altijd niet betaald. Met een leefbaar loon kunnen rozenplukkers zichzelf voorzien in hun basisbehoeften, zoals eten, water, onderdak, kleding, medische zorg, vervoer en onderwijs', verklaart Hivos.

Campagne

Naast de vijf al genoemde supermarktketens doen ook Coop, Lidl en Plus mee aan de wedstrijd. In 2018 begon Hivos de campagne 'Small Change, Big Deal', om toe te werken naar het leefbare loon. Ondanks gesprekken met supermarkten kwam er geen vooruitgang in de zaak. Daarom lanceerde het instituut dit spel in juli van dit jaar.

Supermarkten kunnen zo verantwoordelijk worden gehouden voor beloftes en gemaakte afspraken. Indien afspraken niet worden nagekomen, krijgt de supermarkt minpunten.

Hivos is een internationale organisatie die zich verzet tegen discriminatie, ongelijkheid, machtsmisbruik en de overbelasting van de leefomgeving in de wereld.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / -2°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer