Hivos daagt grutters uit tot verkoop eerlijke rozen

Humanistisch Instituut voor Ontwikkelingssamenwerking (Hivos) lanceert dinsdag het spel 'Hallo supermarkt, hoe moeilijk kan het zijn?'. Daarin laat de organisatie acht supermarkten strijden voor eerlijke rozen.

Hivos+daagt+grutters+uit+tot+verkoop+eerlijke+rozen
© Ronald Goedheer

De supermarkten kunnen punten verdienen voor iedere stap die ze zetten op weg naar een leefbaar loon voor rozenplukkers in oostelijk en zuidelijk Afrika.

De organisatie van Hivos is al meer dan een jaar met de grutters in gesprek om een loon te garanderen waarvan de rozenplukkers kunnen leven. 'Slechts 13 cent meer per bosje van tien rozen is genoeg om dat voor elkaar te krijgen. Toch wordt deze 13 cent extra nog altijd niet betaald', aldus een Hivos-woordvoerder.

Van de acht door Hivos benaderde supermarkten hebben er vijf medewerking verleend aan de campagne: Albert Heijn, Aldi, Coop, Jumbo en Lidl. Hivos roept de overige drie supermarkten (Deen, Dirk en Plus) op ook hun verantwoordelijkheid te nemen. Deze acht supermarkten zijn door Hivos gekozen vanwege hun marktaandeel in de bloemenverkoop in Nederland.

Werking spel

De supermarkten kunnen punten scoren met vervolgstappen, zoals inzicht krijgen in de lonen bij de rozenkwekers, praten met bijvoorbeeld leveranciers en certificeringsinstellingen en gezamenlijk een plan van aanpak maken om de lonen te verhogen. Het spel is gewonnen wanneer de eerste supermarkt een leefbaar loon voor de rozenplukkers mogelijk heeft gemaakt.

Hivos wil met dit spel laten zien welke supermarkten bereid zijn concrete stappen te zetten richting een leefbaar loon. Ze kunnen zo verantwoordelijk worden gehouden voor beloftes en gemaakte afspraken. Indien gemaakte afspraken niet worden nagekomen, krijgt de supermarkt minpunten.

Sierteeltsector tekent convenant

Met een leefbaar loon kunnen rozenplukkers voorzien in de basisbehoeften, zoals eten, water, onderdak, kleding, medische zorg, vervoer en onderwijs. De sierteeltsector heeft op 2 juli in Naaldwijk een convenant voor internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen ondertekend. Overheid, bedrijven, vakbond en Hivos waren hierbij betrokken.

Hivos is een internationale organisatie die zich verzet tegen discriminatie, ongelijkheid, machtsmisbruik en de overbelasting van onze leefomgeving.

Fairtrade

'Wij hebben de door Hivos toegestuurde vragenlijst niet ingevuld, maar dat betekent niet dat wij niets doen', reageert Debbie Huisman, specialist maatschappelijk verantwoord ondernemen bij supermarktorganisatie Plus, op het initiatief van Hivos. 'Wij verzorgen op dit moment centraal de bloemen en planten voor 78 Plus-supermarkten. Dit is circa een derde van ons totale winkelbestand. Alle rozen die wij centraal aanbieden aan de Plus-ondernemers zijn Fairtrade gecertificeerde rozen.'

'Dat is al jaren zo. Dit betekent dat er wordt gewerkt aan een betere betaling van arbeiders en een veilige werkplek. In geval van promoties kunnen alle Plus-supermarkten intekenen.' Volgens Huisman is Plus op dit moment de enige supermarkt in Nederland die Fairtrade rozen voert.

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer