Boeren sceptisch over invoering Franse prijswet
Frankrijk heeft deze maand een wet ingevoerd die het stunten met voedselprijzen door supermarkten verbiedt. Deze wet moet daardoor zorgen voor betere prijzen voor boeren. Twee Franse boerenorganisaties reageren sceptisch.
De wet (Loi Alimentation) houdt onder meer in dat er een verplichte minimale marge van 10 procent bovenop de inkoopprijs moet zijn. Bij aanbiedingen en acties mag de korting maximaal 34 procent bedragen. Dat betekent dat 'drie stuks voor de prijs van twee' wel is toegestaan, maar 'twee voor de prijs van één' niet. De 'hamsteracties' zoals Albert Heijn die in Nederland voert, zijn in Frankrijk niet meer mogelijk. Ook komt er een grens aan het maximale productvolume dat via een promotieactie mag worden verkocht.
De wet werd een jaar geleden aangekondigd door president Emmanuel Macron met als doel de vele boeren met een minimaal inkomen te helpen. Volgens de statistieken moet een op de drie Franse boeren van 350 euro per maand rondkomen. Met een verbod op het verkopen met verlies moet de de prijsdruk in de voedselketen verminderen en moeten boeren en tuinders minstens de kostprijs voor hun producten gaan ontvangen.
Minimale marges
De Franse boerenorganisaties FNSEA en Jeunes Agriculteurs (JA) zijn sceptisch over de beoogde effecten. In een persbericht stellen zij dat ten onrechte de indruk wordt gewekt dat de retailketens producten met minimale marges verkopen.
Ook stellen zij dat de grote supermarkten elkaar nu op prijs bevechten met veel verkochte producten van A-merken zoals Coca Cola en Nutella. Dit compenseren ze met een grotere marge op versproducten. De hoop van de Franse politici is dat de retailketens de versproducten beter gaan betalen nu ze meer marge maken op de 'hardlopers'.
Effect niet gegarandeerd
'Maar dat effect is niet gegarandeerd', stellen de FNSEA en JA. Zij stellen dat de ketenpartijen wel mee moeten werken om het beoogde effect te bereiken. 'Het enige dat distributeurs moeten accepteren is dat ze een beetje meer betalen aan de leveranciers van het overgrote deel van de producten, zonder de consumentenprijzen te verhogen ter compensatie van het herstel van hun marge op sommige vlaggenschipproducten zoals dat met de nieuwe wet mogelijk wordt.'
Wat op dit moment wel zeker is, zijn de hogere prijzen voor consumenten. De wet heeft diverse populaire A-merkproducten tot bijna tien procent duurder gemaakt. Uit een onderzoek van de krant Le Parisien bleek een gemiddelde stijging van 6,3 procent. In dit onderzoek zat geen groente, fruit of vlees.
In het onderzoek zijn wel zuivelproducten als kaas en boter meegenomen. Of de prijsstijging resulteert in betere melkprijzen is op termijn te volgen op de melkprijzenvergelijkingssite milkprices.nl.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Massey Ferguson RK 802-TRC
2023, € 23.000
-
Euro aansluitbord
Gebruikt, € 300
-
POTTINGER HIT 910 AZ
2010, P.O.A.
-
Walker MB SD18
2007, P.O.A.
Vacatures
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %