Pluimveehouder verkoopt zelf kippenvlees
Kan niet bestaat niet. Dat is de instelling van pluimveehouder Erik van Veldhuisen uit Renswoude. Hij verkoopt zelf kippenvlees. Dat wordt niet door iedereen in de keten gewaardeerd. 'Maar bij weerstand raak ik extra gemotiveerd.'
Van Veldhuisen heeft al een rekensommetje gemaakt. 'Ik richt mij op Veenendaal, Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg. Daar wonen ongeveer 70.000 mensen. Zelf lever ik 150.000 kippen per jaar. Als iedereen nou eens twee kippen per jaar bij mij komt kopen.'
Dat is waarschijnlijk niet helemaal realistisch, maar het toont wel de ambitie van de Renswoudenaar aan. 'Ik vind het belangrijk om de consument, de burger, op mijn erf te hebben. Ik wil laten zien hoe het werkt en waar het kippenvlees vandaan komt. Dat is niet altijd alleen maar leuk, maar het is wel zoals het is. En we zorgen goed voor onze dieren. Als je goed zorgt voor de dieren, dan zijn de dieren ook goed voor jou.'
Ophalen of bezorgen
Sinds kort verkoopt Van Veldhuisen zelf kippenvlees. Vanaf half december staat zijn website kipvandeboer.nl online en hij heeft al geadverteerd in de lokale krant. Dat leverde hem tien nieuwe klanten op. 'Dat vind ik niet verkeerd voor een advertentie.' Klanten kunnen via de website zelf vlees bestellen en het op vrijdagmiddag ophalen. Daarnaast bezorgt de ondernemer in Veenendaal, Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg bij orders vanaf 35 euro.
Met de deelnemende ondernemers kunnen we een supermarkt vullen
Om zijn kennis bij te spijkeren, volgt de pluimveehouder de masterclass 'Produceren in de korte keten'. Die wordt georganiseerd door de gemeenten Ede en Barneveld in samenwerking met LTO Noord-afdeling Gelderse Vallei, Coöperatie Boerenhart en Wageningen University & Research. 'Het delen van ervaringen met andere ondernemers is het mooiste wat er is. Met elkaar kunnen we een supermarkt vullen, met zuivel, eieren, kippenvlees, rundvlees, varkensvlees en groenten. Als boeren weet je veel, maar zaken als marketing zijn nieuw voor ons.'
Regioleverancier
Het doel is om regioleverancier te worden. 'De wereld om ons heen verandert snel. Wij moeten daar als ondernemer in meebewegen. Vandaar dat we niet alleen boer, maar ook leverancier van kippen willen worden in de regio.'
Het regionaal verkopen van kip is makkelijker gezegd dan gedaan. Dat heeft Van Veldhuisen inmiddels wel ondervonden. 'In onze sector is de slachterij de ketenregisseur. Veel zaken, bijvoorbeeld over het voer, worden door de slachterij bepaald. Die heeft andere belangen.'
Van eigen erf
Zo kan de ondernemer op dit moment nog niet garanderen dat de kip die hij verkoopt, daadwerkelijk van zijn erf komt. 'Wij willen graag leveren aan Coöperatie Boerenhart. Daar zijn al gesprekken over gevoerd. Maar dan is dat wel een voorwaarde. Dat willen wij natuurlijk zelf ook. Daar ben ik druk mee bezig om dat georganiseerd te krijgen.' Met de poelier kan hij wel goede zaken doen. 'Daar hebben we korte lijntjes mee. Ze denken echt mee met met onze wensen.'
Van Veldhuisen heeft al veel ervaring in de veehouderij, maar zijn bedrijf in Renswoude is een jong bedrijf. Hij heeft het samen met zijn vrouw Karin van de grond af aan opgebouwd. Hij kocht de locatie met een milieuvergunning in ruste. In 2014 bouwden ze een stal met de nieuwste technieken. De stal heeft een overdekte uitloop en een warmtewisselaar zorgt voor reductie van ammoniak en fijnstof. Sinds maart 2015 heeft de pluimveehouder 26.000 traaggroeiende scharrelvleeskuikens in de stal lopen. Hij levert kippenvlees met één ster van het Beter Leven-keurmerk.
Samen met zijn ouders had Van Veldhuisen al eerder een bedrijf in Renswoude. Daar fokten ze onder meer leghennen. In 2005 startte de maatschap een bedrijf in Biddinghuizen met 100 melkkoeien, 12.000 vleeseenden en een akkerbouwtak. 'In 2014 zijn de wegen van mijn ouders en van ons gescheiden en zijn wij ons gaan oriënteren op het bedrijf met de kuikens.'
Adviseur
Naast zijn eigen bedrijf is Van Veldhuisen adviseur. Voor de Duitse Raiffeisenbank Ems-Vechte adviseert hij pluimveehouders over salmonella-, leegstand- en contaminatieverzekeringen. Hij vindt het leuk om veel contacten in de sector te hebben.
Dat contact met mensen is ook de belangrijkste reden om zelf kip te verkopen. Om dezelfde reden is het bedrijf ook aangesloten bij Vallei Boert Bewust en doet het mee aan open dagen. 'Wij vinden openheid belangrijk. Daarom hebben we een zichtstal. Het is mooi als klanten even de stal in kunnen kijken, als ze het vlees ophalen. Er wordt veel over de agrarische sector gezegd. Het is belangrijk dat we ook een tegengeluid laten horen en met de consument in gesprek zijn. Laat maar zien hoe het echt zit.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Stiga GYRO 700-E
Nieuw, P.O.A.
-
Claas Celtis 436 RX
Gebruikt, P.O.A.
-
John Deere - 6155R AP CP FH PTO
2022, P.O.A.
-
Husqvarna Zitmaaier / tuintrekker R318X (LH) #39507
Gebruikt, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / -2°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %