Overname vegaslager past in wereldwijde trend
Voormalig akkerbouwer en oprichter van De Vegetarische Slager Jaap Korteweg kan in kringen van veehouders op weinig sympathie rekenen. Korteweg heeft dat te danken aan zijn streven om de veehouderij overbodig te maken en zijn inmiddels verbroken relatie met PvdD-leider Marianne Thieme.
Nadat hij en zijn mede-vennoten hun slag sloegen met de Unilever-deal barstte ook de kritiek uit eigen (vega)gelederen los. Twitteraars verwijten hem een ‘zakkenvuller’ te zijn die zijn ‘ziel verkoopt aan de duivel’. Zijn bedrijf zal als ‘schaamlapje’ fungeren voor een concern dat ‘schuldig is aan ontbossing’.
Koper Unilever is bekend met deze kritiek. Toen het in 2000 het Amerikaanse ijsmerk Ben & Jerry’s overnam, zorgde dat ook voor veel ophef. Ben & Jerry’s was een van de eerste merken die een duurzame en maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering wist om te zetten in een premium imago en prijspeil. Oprichters Ben Cohen en Jerry Greenfield maakten school met hun merkactivisme.
Overnemen na succes
Merken als Tony Chocolony, Innocent Drinks en ook De Vegetarische Slager van Korteweg zijn daaraan schatplichtig. Unilever vindt zo’n merk zelf niet uit, maar neemt het na bewezen succes over.
Vorig jaar werd de Unox-worstenfabriek in Oss aan Zwanenberg verkocht. De merkenportefeuille bleef eigendom van Unilever, maar het Brits-Nederlandse concern nam daarmee wel afstand van een productcategorie waar de groei uit is. Met de koop van de vegaslager stapt het nu in een marktsegment dat geacht wordt in de toekomst meer winst op te leveren.
Groeiende markt vleesvervangers
Deze trend werd in april ook gesignaleerd in een rapport van ABN AMRO. De bank verwacht dat de markt voor vleesvervangers in Nederland in 2019 met nog eens 9 procent groeit.
Deze beweging is wereldwijd gaande. In de Verenigde Staten halen start-ups als Impossible Foods en Beyond Meat miljoenen op voor de ontwikkeling van kweekvlees en andere vleesalternatieven. Tyson Foods, een van de grootste pluimveeverwerkers, is zo’n investeerder.
Deze ontwikkeling moet een signaal zijn voor de leveranciers van de primaire grondstoffen - boeren en tuinders - dat de eiwittransitie serieus genomen moet worden en kansen biedt. Korteweg klaagde dat hij niet over voldoende duurzaam geproduceerde Nederlandse soja kon beschikken voor zijn fabriek in Breda.
Dit tekort zal alleen maar oplopen als Unilever - een van de grootste adverteerders ter wereld met een marketingbudget van 7,7 miljard euro - zijn schouders onder De Vegetarische Slager zet. Het biedt de Nederlandse agrarische sector kansen om van deze groeibriljant de hofleverancier te worden.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Zitmaaier / tuintrekker Maaidekken (HG) #27086
Gebruikt, P.O.A.
-
Massey Ferguson 5455 Dyna-4
2007, € 27.500
-
Gewichtblok 450 KG ECO
Gebruikt, P.O.A.
-
Kubota M110GX
2014, € 38.000
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zondag15° / 6°20 %
-
Maandag13° / 9°90 %
-
Dinsdag10° / 7°65 %