FrieslandCampina presenteert nieuwe ondernemingsstrategie

De opbrengsten die FrieslandCampina realiseert uit de basiszuivelproducten moeten naar een hoger niveau. Dat is één van de vier speerpunten uit de nieuwe ondernemingsstrategie.

Meer opbrengsten uit basiszuivelproducten denkt de zuivelonderneming te bereiken door winstgevende posities op te bouwen met kaas. Zowel in merkkaas als in merkloze kaas. De laatste jaren is de extra melkaanvoer te vaak verwerkt tot onrendabele producten en was de onderneming misschien wel teveel gericht op speciale producten zoals babyvoeding die veel winst opleveren, vertelt CEO Hein Schumacher.

Flexibele melkverwerking zal FrieslandCampina helpen om die producten te maken die nieuwe mogelijkheden bieden in de markt.

Snel veranderende consument

Naast de noodzakelijke verbetering van het rendement van de basiszuivelproductie stelt FrieslandCampina zich ook ten doel een echte leider te worden in duurzaamheid. Ook is de onderneming van plan snel en adeqaat te gaan inspelen op het snel veranderende consumentengedrag.

FrieslandCampina wil een echte leider worden in duurzaamheid

De 24-uurseconomie en het Internet zorgen voor snel veranderende consumptiepatronen. De tijd dat zuivel alleen thuis aan de keukentafel wordt geconsumeerd is verleden tijd.

De nieuwe strategie van FrieslandCampina richt zich op betere voeding voor de wereld en tegelijkertijd goede inkomsten voor de boeren. Nu en in de toekomst, aldus Schumacher. De wereldbevolking neemt naar verwachting toe met 2,2 miljard mensen in 2050 tot ruim 9,7 miljard.

Door deze groei en de toenemende welvaart neemt ook de vraag naar voedsel toe. FrieslandCampina speelt met zijn zuivelproducten in op deze groeiende vraag door het verbeteren van de recepturen van de producten en het betaalbaar houden van zuivelproducten, zodat de onderneming voor alle inkomensgroepen wereldwijd relevant blijft.

Hoogste melkprijs

Het doel van FrieslandCampina is zoveel mogelijk waarde aan de melk toe te voegen om zo een maximale bijdrage te leveren aan de inkomsten en de continuïteit voor meerdere generaties melkveehouders. Het streven is de hoogste melkprijzen uit te betalen. Zo blijft FrieslandCampina ook een aantrekkelijke onderneming voor leden-melkveehouders, ook voor toekomstige generaties.

Hein Schumacher, CEO FrieslandCampina
Hein Schumacher, CEO FrieslandCampina © Johan Wissink

Schumacher: ‘We investeren dan ook in duurzame lange termijn groei en de financiële gezondheid van de onderneming én de coöperatie. We willen klimaatneutraal groeien en minder gebruik maken van schaarse natuurlijke bronnen zoals water, grondstoffen en fossiele brandstoffen.’

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer