Informatiehonger consument naar oorsprong voedsel

Het etiket op de achterkant van producten wordt tegenwoordig beter gelezen dan de voorkant. Deze ontwikkeling is tekenend voor de informatiehonger bij consumenten naar de oorsprong van hun voedsel.

Informatiehonger+consument+naar+oorsprong+voedsel
© Dirk Hol

Bij de aftrap van de Dutch Agri Food Week (DAFW), vorige week vrijdag in Den Haag, deed commercieel directeur Marit van Egmond van Albert Heijn (AH) een boekje open over hedendaags consumentengedrag. 'Steeds meer mensen gaan bewuster gezond eten. Je bent wat je in je mond stopt. Het bewustzijn over de preventieve werking van gezond eten is nog klein, maar groeit enorm.'

• Lees ook: 'Grootste agrifoodpodium biedt kansen voor boeren'

Van Egmond is zich bewust van het onderscheid dat gemaakt moet worden tussen burgers en consumenten. 'Burgers hoor ik in de media, consumenten zien wij bij Albert Heijn iedere dag aan de kassa.'

Het is belangrijk om het verhaal achter ons voedsel te vertellen

Carola Schouten, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Verantwoordelijkheid

En in de supermarkten wordt het werkelijke koopgedrag gesignaleerd, wil de commercieel directeur van de grootste supermarktketen van land daarmee zeggen. Dagelijks consumeren 5 miljoen Nederlanders een maaltijd die afkomstig is van AH. 'Wij voelen een grote verantwoordelijkheid om dat bewust in te vullen, zodat onze klanten de waarde van dat voedsel voelen.'

De achterkant van etiketten wordt tegenwoordig het beste gelezen, want klanten willen weten wat er in producten zit, zegt Van Egmond. 'We krijgen meer vragen over wat er niet in producten zit.'

Plantaardig

De groeiende bewustwording over gezonde voeding wordt ook gesignaleerd door Corné van Dooren, expert duurzaam eten bij het Voedingscentrum. Hij ziet de verkoop van plantaardige producten als noten en vleesvervangers groeien ten koste van vlees en zuivel. Dit is een gevolg van de in 2016 gelanceerde nieuwe Schijf van Vijf.

'De eerste Schijf van Vijf werd in 1953 gelanceerd en die is in de loop van de tijd aangepast aan nieuwe inzichten en naar wat de markt te bieden heeft.'

Haverbars

De trend naar meer plantaardig voedsel zal verder doorzetten, voorspelt Van Dooren. In Scandinavië ziet hij haverbars een opmars maken. 'Daar serveren ze drankjes op basis van haver en havermout. Fruitsapjes raken uit te koste van bronwater. En we gaan meer eten van de seizoenen, gewassen die minder energie-intensief worden geteeld.'

De grotere informatiebehoefte en kritische houding van consumenten leiden overigens niet tot een lagere waardering voor de agrifoodsector, blijkt uit een voorpublicatie van de Agrifoodmonitor 2018 die dit najaar wordt gepresenteerd. Ook blijken voedselschandalen weinig effect te hebben op het vertrouwen van de consument.

Maatschappelijke waardering

Wageningen Economic Research stelt de Agrifoodmonitor sinds 2012 iedere twee jaar op. Daarin wordt de maatschappelijke waardering vergeleken met die voor andere sectoren. De tuinbouw, akkerbouw, boomkwekerijen, bloementeelt en glastuinbouw scoren daarin bovengemiddeld. De melkveehouderij krijgt dezelfde waardering als de supermarkten.

Alleen de pluimvee- en varkenshouderij worden slechter gewaardeerd. Deze sectoren scoren even hoog als de banken en chemische industrie. De waarderingscijfers zijn overigens vrij stabiel, want sinds 2012 zijn ze niet significant veranderd.

Voedselwaarden

Anders is het bij de waarden die consumenten of burgers aan hun voedsel koppelen. Hier is ook het verschil te zien in het belang dat de burger of consument aan bepaalde waarden hangt.

Smaak, voedselveiligheid, betaalbaarheid en gezond zijn ook in 2018 de belangrijkste voedselwaarden. De belangrijkheid van egocentrische waarden als gemak, een goed gevoel hebben bij producten en gemak zijn gestegen. Daarentegen hebben de waarden milieu, rechtvaardigheid, keurmerk, regio en A-merk ingeboet als argument om voor een bepaald product te kiezen.

'Daar zie je het verschil tussen burger en consument. Ze zijn zich daar zelf deels bewust van', zegt onderzoeker Machiel Reinders van Wageningen Economic Research. 'De waardering voor de agrifoodsector wordt niet zo maar beïnvloed door een schandaal of negatieve media. Dat kan ook een indicatie zijn dat consumenten niet zoveel bezig zijn met de sector.'

Marit van Egmond (AH), landbouwminister Carola Schouten en DAFW-voorzitter Elies Lemkes-Straver maken een rondje over de groentemarkt.
Marit van Egmond (AH), landbouwminister Carola Schouten en DAFW-voorzitter Elies Lemkes-Straver maken een rondje over de groentemarkt. © Dirk Hol

Betrekken

De DAFW is dé kans voor de agrifoodsector om de betrokkenheid van consumenten en burgers bij de agrifoodsector een zetje in de goede richting te geven. Of zoals landbouwminister Carola Schouten het zei bij de aftrap in Den Haag: 'Het is belangrijk om het verhaal achter ons voedsel te vertellen en de consument te betrekken bij de productie van ons voedsel. Dat helpt bij het maken van de juiste keuzes tijdens het boodschappen doen.'

De bewindsvrouw riep consumenten op om tijdens de Dutch Agri Food Week eens langs te gaan bij een boer. 'Praat niet alleen over de boer, maar ook met de boer. En als u daar zin in hebt, bedank dan ook die boer voor alles wat hij voor ons doet.'

Na sinaasappelsap legt Albert Heijn eierketen bloot
Albert Heijn (AH) maakt het binnenkort mogelijk om de keten van AH-eieren te volgen. De supermarktketen en zijn leverancier gebruiken hiervoor blockchaintechnologie. Door het scannen van een QR-code op de verpakking kan de keten van de eieren worden gevolgd. De eieren zijn het tweede product dat AH zo blootlegt. Samen met leverancier Refresco werd in september al de route die eigen merk houdbare sinaasappelsap aflegt, inzichtelijk gemaakt. Wie de code op de verpakking scant, ziet onder meer een video over sinaasappeltelers. In sommige gevallen kan het productieproces relatief eenvoudig inzichtelijk worden gemaakt, bijvoorbeeld bij groente en fruit uit Nederland, meldt AH. Voor andere producten is het moeilijker omdat ze een langere keten hebben of uit meerdere ingrediënten bestaan. Met blockchain wordt elke stap in de keten vastgelegd en is het mogelijk te laten zien hoe deze producten worden gemaakt.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    13° / 13°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    15 %
  • Woensdag
    9° / 5°
    95 %
Meer weer