Afzender op knolselderij slaat niet aan bij retail

De grootste groentekraam van Nederland vormde vorige week vrijdag het decor voor de opening van de Dutch Agri Food Week. Zo'n 35 boeren en telers, allemaal leveranciers van Albert Heijn, brachten er hun producten én verhalen aan de man.

Afzender+op+knolselderij+slaat+niet+aan+bij+retail
© Dirk Hol

Tijdens de eendaagse groentemarkt in Den Haag konden voorbijgangers voor 5 euro een tas laten vullen met groente en fruit. Dat voordeeltje lieten velen zich niet ontzeggen. Supermarkten koketteren tegenwoordig graag met de relatie die ze hebben met hun boeren en tuinders.

• Lees ook: 'Grootste agrifoodpodium biedt kansen voor boeren'

Andersom is het voor de primaire producenten veel lastiger, zo niet onmogelijk, om een merknaam te koppelen aan de producten die ze aan supermarkten leveren. Het verhaal van Ted en Nicoline Vaalburg uit het Noord-Hollandse Zuidschermer is daarvoor illustratief.

Al tien jaar timmeren Ted en Nicoline Vaalburg aan de weg met knolselderij die ze produceren op hun akkerbouwbedrijf. 'Boer Ted's Knolselderij' staat er op de sticker die zij op hun knolselderij plakken.

Waardering

'Het begon met de open dagen die we op onze boerderij houden. We krijgen dan veel positieve reacties op de duurzame wijze waarop wij telen. Bezoekers lieten onder meer weten dat ze het leuk zouden vinden om onze producten te herkennen in de schappen Zo kwamen we op het idee om onze producten van een afzender te voorzien. In mijn ogen is het een mooi middel om meer waardering te krijgen voor de producten die je als boer produceert', zegt Ted Vaalburg.

Maar bij de reguliere supermarkten bleek er nog geen behoefte aan een sticker op knolselderij, merkt de teler, die op zijn bedrijf ook producten wast, snijdt en verpakt voor de retail.
Alleen bij de Landmarkt, een soort boerensupermarkt met twee vestigingen in Amsterdam, zijn de knollen met sticker welkom. Vaalburg: 'Deze winkel verkoopt per dag meer knolselderij dan een gemiddelde supermarkt per week.'

Burgers

'Boer Ted' staat wel op de knolselderijburgers die de Vaalburgs samen met een partner ontwikkelden. 'Het is een groentesnack die we verkopen via horeca en groothandels en daar zien ze zeker een meerwaarde met Boer Ted als afzender.'

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    13° / 13°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    15 %
  • Woensdag
    9° / 5°
    95 %
Meer weer