Dynamic Command ster van New Holland Road Tour
De New Holland Road Tour is de afgelopen weken door Nederland getrokken. Ster van de show was de Dynamic Command, een nieuwe transmissie op de T6-serie. Daarnaast werden nog enkele noviteiten getoond.
Het was vooral de nieuwe Dynamic Command op de T6-serie die tijdens de New Holland Road Tour aandacht kreeg. De T6 geldt als een allroundtrekker voor alle soorten bedrijven. Dat is de reden dat New Holland de Dynamic Command op deze serie heeft geïntroduceerd.
De T6 kwam in 2013 op de markt met zes trekkers van 125 tot 175 pk. Dit maximumvermogen is inclusief een boost van ongeveer 10 procent. Behalve de 125 pk; deze heeft geen boost en is enkel leverbaar met de Electro Command-transmissie.
Tier 4B-emissienorm
De trekkers waarvan het typenummer eindigt op een 5, hebben viercilindermotoren en die eindigen op een 0 hebben een zescilinder-FPT-motor. Deze voldoen sinds 2016 aan de Tier 4B-emissienorm.
T6 geldt als een allroundtrekker voor alle soorten bedrijven
Eerst had deze serie op alle modellen de Electro Command-powershifttransmissie met 17/16 versnellingen voor- en achteruit en de Auto Command enkel op de viercilinder. Eind dit jaar is de Auto Command ook verkrijgbaar op de zescilinders.
Achttraps powershifttransmissie
Nu is er als derde mogelijkheid de nieuwe Dynamic Command met een achttraps powershifttransmissie verdeeld over drie groepen (24 versnellingen voor- en achteruit). Dit geldt voor de 50 en de 40 kilometer per uur Eco-uitvoering. De uitvoering met 40 kilometer per uur heeft 23 versnellingen. Deze transmissie is leverbaar op de T6-modellen van 145 tot 175 pk.
Mensen met een beetje eigentijdse trekkerervaring rijden er vlot mee weg en de trekker voelt vertrouwd aan. De snelheden zijn praktisch over de drie groepen verdeeld, waarbij groep B als een brug voldoende overlap heeft naar zowel groep A als C.
Acht snelheden
Zo heeft groep A bij nominaal motortoeren acht snelheden van 2,3 tot 10,1 kilometer per uur, groep B 4 tot 17,2 kilometer per uur en groep C 12,9 tot 40 kilometer per uur bij 1.600 toeren of 50 kilometer per uur bij 1.950 toeren.
De bestuurder kan kiezen uit een handbediende en automatische schakeling. Bij de automatische uitvoering is er keuze tussen een veld- en een transportmode. In de veldmode schakelt hij automatisch tussen versnellingen en groepen A en B en in de transportmode B en C.
Rempedaal
Dynamic Start/Stop is een praktische mogelijkheid om de trekker te laten stoppen door het intrappen van het rempedaal en zonder te ontkoppelen. Bij het laten opkomen van het rempedaal komt de trekker ook vanzelf weer op gang en dat zonder gebruik te maken van het koppelingspedaal. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn bij voorladerwerk.
Verder zitten er voorzieningen op om comfortabel met de trekker te rijden. Zo zorgt SmartShift ervoor dat de trekker bij het schakelen van de groepen zelf de dichtstbijliggende versnelling kiest.
Met SmoothShift past de trekker het motortoerental aan om nog soepeler te schakelen. De voor- en achteruitsnelheden zijn onafhankelijk van elkaar te programmeren, bijvoorbeeld bij voorladerwerk. De trekker kan worden geleverd met elektronisch of met mechanisch bediende ventielen.
Europese primeur
De T9 zorgde voor een Europese primeur. Het is de eerste New Holland-knikbestuurde trekker met de Auto Command, een CVT-transmissie van ZF. Deze serie kan nu gedeeltelijk in twee varianten worden geleverd: met de Ultra Command-powershift op alle modellen en met de Auto Command op de T9.435- tot en met de T9.600-modellen.
Deze T9-serie bestaat uit zeven trekkers met een maximumvermogen van 435 tot 692 pk. Ze worden gebouwd in het Amerikaanse Fargo in de voormalige Steiger-fabriek.
S-uitvoering
De lichte T4-serie telt drie trekkers van 55, 65 en 75 pk. Nieuw is dat deze serie nu ook in S-uitvoering is te leveren. De toevoeging S geeft aan dat het om een basisuitvoering gaat, een eenvoudige versie dus. In tegenstelling tot de T4 met viercilindermotoren heeft de T4 S driecilindermotoren.
De trekkers hebben een gesynchroniseerde handgeschakelde 8/8- (30 kilometer per uur) of een 12/12-versnellingsbak (40 kilometer per uur). Deze kunnen worden uitgerust met een synchroshuttle of (enkel de vierwiel aangedreven) powershuttle. De 12/12-uitvoering is ook leverbaar met een kruipbak.
Bekijk meer over:
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Weidesleep 5 meter
Gebruikt, P.O.A.
-
T7.200 Auto Command CVT
Gebruikt, € 69.750
-
Claas cirkelschudder Volto 870T
Gebruikt, P.O.A.
-
Toro ZS 4200T
2017, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %
-
Maandag13° / 9°90 %