Overname Emté bedreigt boer en tuinder niet
Opnieuw valt er een supermarktketen ten prooi aan de overnamedrift in de foodretail. Eten of gegeten worden is het devies in deze zeer competitieve markt. In hoeverre is deze schaalvergroting een bedreiging voor de primaire leveranciers; de boeren en tuinders?
Door de overname van de 130 Emté-supermarkten door Jumbo en Coop verschuift er zo'n 2,5 procent marktaandeel van de levensmiddelenmarkt naar de nieuwe eigenaren. De totale supermarktomzet bedroeg in 2017 zo'n 35,6 miljard euro. Emté nam daarvan een veertigste deel voor haar rekening en zag zo'n 830 miljoen euro langs de kassa gaan. Omzet die nu door Jumbo en Coop verdeeld wordt.
Uit diverse reacties van boeren- en tuinders op deze overname valt op te maken dat er zorgen zijn over deze schaalvergroting. De alsmaar groeiende supermarktketens zullen de prijzen verder onder druk zetten, is de gedachte. De ontwikkeling die de relatie tussen de retailers en hun versleveranciers in de afgelopen jaren doormaakte, toont aan dat deze zorgen ongegrond zijn.
Ja, er zijn marktsegmenten waar de prijzen onder druk staan. Meestal is dit het gevolg van een overaanbod van zeer gangbare en voor de retailers makkelijk verkrijgbare producten. De prijsdruk die boeren hier voelen wordt veroorzaakt door het grote aanbod dat in de markt beschikbaar is.
Aan de andere kant worden supermarkten steeds afhankelijker van hun leveranciers als het gaat om leveringszekerheid, kwaliteit en aanvoer van innovaties om onderscheidend te blijven van de concurrentie.
Het nieuwe aardappelschap bij Albert Heijn, waarover Nieuwe Oogst twee weken geleden berichtte, is daar een goed voorbeeld van. Zo'n ingrijpende vernieuwing van een compleet productsegment kan een retailer niet doorvoeren zonder de kennis en kunde van de leverancier. En die laatste heeft op zijn beurt de vakbekwaamheid en betrouwbare aanvoer van boeren- en tuinders nodig om aan deze vraag te voldoen.
Albert Heijn heeft deze wijze van categoriemanagement tot in perfectie onder de knie. Het groenteschap wordt volledig gerund door V.Z., de bedrijven zijn al meer dan 40 jaar partners. Hilton Meat is zo'n vaste vleesleverancier voor Albert Heijn en de marktleider bouwde met Vion een keten voor Beter Leven-varkensvlees: van stal tot koelschap.
Deze samenwerkingsverbanden zullen boeren die liever vrij voor de markt produceren tegen de borst stuiten. Het is echter een onomkeerbare ontwikkeling. Ook Jumbo sluit dergelijke partnerschappen en vaste leveranciersrelaties zie je ook bij de vijftien 'kleinere' landelijke en regionale supermarktketens die gezamenlijk via Superunie inkopen, waaronder Coop. Vooral in vers zijn die relaties sterk.
Een bange leverancier van Emté ziet een klant verdwijnen, een ambitieuze producent denkt: straks kan ik aan het veel grotere Jumbo leveren.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Tractor 6195M (HA) #27565
Gebruikt, P.O.A.
-
Kuhn GA 8121
2011, € 13.000
-
Fella TH13010 getrokken schudder
2012, P.O.A.
-
Fendt Slicer 3160 TLX KC achtermaaier
2019, P.O.A.
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %