Jumbo maakt gat met Albert Heijn opnieuw kleiner

De supermarktketens Jumbo en Coop nemen met een gezamenlijke deal branchegenoot Emté over. Door de overname wordt Jumbo in Nederland een serieuze uitdager voor marktleider Albert Heijn.

Jumbo+maakt+gat+met+Albert+Heijn+opnieuw+kleiner
© EMTÉ

De verkoop van EMTÉ door het groothandelsbedrijf Sligro hing al sinds vorig jaar zomer in de lucht. Toen liet Jumbo al weten grote interesse te hebben in de supermarkten van de concurrent die eveneens uit het Brabantse Veghel opereert.

Sligro – een beursgenoteerde onderneming – gaf eind 2017 aan te zoeken naar alternatieven voor zijn kwakkelende supermarktbedrijf, dat de afgelopen jaren bij gebrek aan schaalgrootte gestaag marktaandeel verloor. Vorig jaar zette de winkels nog 828 miljoen euro om.

Uiteindelijke betalen Jumbo en Coop in totaal 410 miljoen euro voor de 130 EMTÉ-winkels. De deal omvat ook de distributiecentra van Emté in Kapelle en Putten, een vleesverwerkingsfabriek in Enschede en het hoofdkantoor in Veghel. Wel moet de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nog toestemming geven voor de overname.

Gezamenlijk

Het is de bedoeling dat circa twee derde van de winkels naar Jumbo gaat en ongeveer een derde naar Coop. De twee supermarktketens – de ene een familiebedrijf, de ander een consumentencoöperatie – deden al vaker een gezamenlijke overname.

Voor Jumbo betekent de inlijving van EMTÉ de vierde overname in korte tijd. Na Super de Boer (2009) en C1000 (2011) kocht het familiebedrijf in januari 2016 zestig La Place-restaurants uit de failliete boedel van V&D. Elementen van deze horecaformule zijn terug te zien in de nieuwe Jumbo City-gemakswinkels die het bedrijf eind vorig jaar in Eindhoven lanceerde en nu aan het uitrollen is.

Indien de ACM geen bezwaren ziet in de jongste overname zal Jumbo na de ombouw van de EMTÉ-winkels groeien naar bijna 670 winkels. Daarmee heeft het bedrijf een voor de Nederlandse retail ongekende groeispurt gemaakt. Voor de overname van Super de Boer telde Nederland krap 100 Jumbo's.

Gele buurman

Ondanks dat Albert Heijn met 847 supermarkten veruit de grootste supermarktketen van het land blijft, zal de concurrentie van Jumbo opnieuw toenemen. De blauwe winkels gaan in nog meer gebieden een gele buurman krijgen. Meer winkels betekent daarnaast ook meer kracht voor het ontwikkelen van eigen merken, acties en campagnes.

Daarnaast biedt een groter winkelnetwerk Jumbo een steviger basis voor de noodzakelijke investeringen in de uitrol van online activiteiten. Het maakt nogal een verschil of je die optuigt voor 100 winkels of bijna 700 vestigingen.

Of Jumbo ook een flinke slag maakt in inkoopkracht moet nog blijken. Het marktaandeel van Jumbo zal nu weliswaar groeien naar zo'n 20 procent, waar AH al 35 procent in handen heeft. De marktleider is daarnaast onderdeel van het internationaal opererende Ahold Delhaize.

Verschil in omzet

Tussen de omzet van het familiebedrijf uit Veghel en het beursgenoteerde Zaanse concern zit dan ook een flink gat. Jumbo doorbrak daarmee vorig jaar de grens van 7 miljard euro. Bij Ahold Delhaize sloeg de kassa eind 2017 een omzet van ruim 62 miljard euro af.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Vrijdag
    6° / 0°
    85 %
  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
Meer weer