Drentse veehouders maken oud runderras rendabel
Veehouders Maurits en Jessica Tepper uit Roderwolde kozen voor Groninger blaarkoppen om hun natuurlijke kenmerken en praktische bruikbaarheid. In twee jaar tijd bouwden ze een koppel van honderd dieren op.
Maurits (38) en Jessica (32) Tepper startten in 2015 vanuit het niets met vijf Groninger blaarkopkalveren in de schuur achter hun woonboerderij in Roderwolde. Daar waren ze toen net vanuit de stad Groningen ingetrokken. Maurits Tepper is van huis uit ondernemer, eigenaar van een industrieel bedrijf in Peize, en Jessica Tepper is opgeleid als psychologe.
De keuze om te boeren en vleesvee te houden lijkt opmerkelijk, maar is volgens Maurits Tepper wel verklaarbaar. 'Mijn opa had blaarkoppen, mijn vader hielp hem naast zijn werk bij de politie en ik heb de hogere landbouwschool gedaan. Het boeren zit mij in de genen.'
Duurzaam
Tepper kende de blaarkoppen als robuuste koeien die met weinig genoegen nemen en passen in een sobere bedrijfsvoering. 'Wij hebben voor dit ras gekozen, omdat het perfect aansluit bij onze wens van een duurzame en zo natuurlijk mogelijke veehouderij. Ook de consument vraagt hier steeds meer om.'
Wij willen van de blaarkop een hippe koe maken, anders verdwijnt het ras
De veehouders vinden het belangrijk om de Groninger blaarkop als ras te behouden voor de toekomst. Ze werken aan een concept om de dieren rendabel te maken in een duurzame bedrijfsvoering. Blaarkoppen zijn volgens Tepper zeer geschikt om in te zetten op natuurgronden. 'Ze hoeven geen turbogras en gedijen ook op de nattere percelen.'
Twee locaties
Het bedrijf Eytemaheert, waarin het echtpaar samenwerkt met Ate en Pamela Meijer, beschikt op twee locaties over in totaal 90 hectare weidegrond in Drenthe en Groningen. Daarvan is 22 hectare in pacht van Natuurmonumenten.
'Blaarkoppen zijn sober en gezond. Ik vind het jammer dat terreinbeheerders zoveel Schotse hooglanders of limousines inzetten, terwijl er heel geschikte inheemse rassen zijn voor begrazing van deze gronden en je zo het behoud ervan bevordert', zegt Tepper.
Duurzame boterham
Noem Maurits en Jessica Tepper geen hobbyboeren, want hun doel is met hun veestapel op professionele wijze een duurzame boterham te verdienen. 'Een hobby kost alleen maar geld. Wij investeren in een rendabel bedrijf', zegt Jessica Tepper, die een groot deel van de marketing en de verkoop van het vlees voor haar rekening neemt.
Dat gebeurt vooral via hun eigen webshop, een betere vindbaarheid op internet en via sociale media. In twee jaar tijd hebben ze een klantenbestand opgebouwd van ongeveer vijfhonderd consumenten afkomstig uit het hele land. 'Marketing speelt een belangrijke rol in onze aanpak', licht de onderneemster toe. 'Wat we uitstralen, bepaalt voor een groot deel ons succes. We zien dat als mensen eenmaal bij ons bestellen, ze meestal ook weer terugkomen.'
Natuurboerderij
Een specifiek ondernemers- of marketingplan hebben de veehouders niet, geeft Maurits Tepper toe. 'Maar we weten wel waar we willen uitkomen met ons bedrijf.' Ze werken aan de ontwikkeling van hun concept natuurboerderij, waarbij ze koeien inzetten die gedijen op gronden die voor reguliere veehouders niet rendabel zijn. Dat drukt de kosten en levert tegelijk een natuurzuiver product op.
Zonder de inzet van mais of krachtvoer uit soja kan het ook, vinden de ondernemers. 'Anders kweek je alleen maar vetbommen. Het vlees van onze blaarkoppen doet niet onder voor andere luxe vleesrassen. We kunnen de concurrentie aan met de Greenfields. We zijn zelfs iets goedkoper', zegt Tepper.
Transponders
Om de blaarkop te helpen behouden, combineren de veehouders traditioneel met modern. Zo gebruiken ze gesekst sperma om vooral vaarskalveren te produceren en gebruiken ze SensOor-transponders om hun koppel goed te kunnen volgen. Tegelijk staan de koeien als ze binnen zijn op stro en wordt een eigen raszuivere stier achter de hand gehouden als het met kunstmatige inseminatie even niet lukt.
Hoewel de veehouders geen kunstmest, krachtvoer en pesticiden gebruiken, zijn ze niet door SKAL erkend. Maurits Tepper: 'Je hoeft niet per se biologisch gecertificeerd te zijn om een duurzaam product te kunnen bieden.' Jessica Tepper: 'Wij zijn ons eigen keurmerk. Duurzamer dan dit kan haast niet.'
Eigen zuiveltak
Hoewel hun bedrijf inmiddels een positief resultaat haalt, willen de ondernemers doorgaan met ontwikkelen. Hun volgende wens is een eigen zuiveltak. Een melkstal is al aanwezig op hun tweede locatie. 'We willen het liefst de hele koe gebruiken, dus ook de melk die zij levert', legt Jessica Tepper uit.
De veehouders erkennen dat ze geen standaardboeren zijn. 'Maar we worden wel serieus genomen, merken we. Andere boeren zien dat hier ook een toekomst in kan zitten', zegt Jessica Tepper. Maurits Tepper vindt wel dat er nog wat moet veranderen bij de liefhebber van zeldzame landbouwhuisdieren. 'Met alleen passie red je het ras niet. Wij willen er een hippe koe van maken, anders verdwijnt het ras.'
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Lemken Ploeg Juwel 8 (NT) #163810
Gebruikt, P.O.A.
-
AS Motor Zitmaaier / tuintrekker Sherpa (MM) #28779
Gebruikt, P.O.A.
-
Walker MB SD18
2007, P.O.A.
-
T7.220 Auto Command CVT
Gebruikt, € 45.000
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %