Natuur- en Milieufederatie wil sterkere band boer en consument
Natuur- en Milieufederatie Groningen wil de band tussen boeren en consumenten versterken om zo de natuurinclusieve landbouw een boost te geven. 'Natuurinclusieve landbouw is nog niet bij de consument bekend.'
Daarom hield de Natuur en Milieufederatie Groningen een Tour du Boer langs verschillende agrarische bedrijven, zo'n zestig mensen namen hier aan deel.
Initiatiefnemer is projectleider natuur en landbouw van de Natuur- en Milieufederatie Groningen Jasper Tiemens. Hij fietste deze zomer langs tien tot vijftien agrarische bedrijven in de provincie die aan natuurinclusieve landbouw doen ' Een grote uitdaging is dat er inmiddels veel mooie ideeën zijn, maar nog weinig beproefde methodes.'
Grote klok
'Wat mij opvalt is dat er best wat boeren met natuurinclusieve landbouw bezig zijn. Maar dat zij dat niet aan de grote klok hangen. En hierdoor ook niet bekend zijn bij de consument, terwijl deze veel vragen heeft over bijvoorbeeld het landschap. Bij de provincie, terreinbeherende organisaties, LTO en waterschappen wordt er over gepraat, maar verder weinig mee gedaan. Het moet bij de boer gebeuren.'
Het inspireerde hem tot een Tour duBoer. Zo'n zestig mensen namen hier aan deel. Een van de boeren was biologisch melkveehouder Berend Steenbergen uit Onnen. 'De mensen waren vooral geïnteresseerd in de werking van de potstal. Dat is voor mij natuurinclusief boeren, daar komt dierenwelzijn en een goede kwaliteit van mest samen. Dat is weer gunstig voor de bodem en de weidevogels.'
Vanzelfsprekend
Steenbergen erkent dat boeren niet met natuurinclusief te koop lopen. 'Veel mensen denken da HET een aparte manier van boeren is. Maar voor heel veel boeren is het zo vanzelfsprekend in hun bedrijfsvoering dat het niet opvalt.''
Hij is blij met het initiatief van de Natuur en Milieufederatie. 'Het is goed om positieve support te krijgen en dat je weet van elkaars bestaan dan dat je tegenover elkaar staat. Neem de mensen maar mee op pad
Tiemens geeft toe dat een groot deel van de deelnemers aan Tour du Boer al 'groene consumenten' zijn. 'Maar het begint bij deze koplopers. Die zijn ontzettend belangrijk. De uitdagingvoor ons wordt nu om de gewone man en reguliere boeren erbij te betrekken.' Dit gaat gebeuren door onder andere inspiratiedagen over natuurinclusieve landbouw.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Ford 4630
1990, P.O.A.
-
Toro TIMECUTTER MX 5075-T
Nieuw, P.O.A.
-
Massey Ferguson 7722-S
2019, € 87.500
-
John Deere - 6145R AP AT FH PTO
2016, € 87.500
Vacatures
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %