Limburgse boer legt op Facebook uit waar melk vandaan komt

Voor Jean en Germaine Pijls uit het Zuid-Limburgse Puth geen bedrijfswebsite, maar wel een pagina op Facebook. Een social media-tool die uiteraard door meer agrarische ondernemers wordt gebruikt. 'Maar nog niet vaak genoeg.'

Limburgse+boer+legt+op+Facebook+uit+waar+melk+vandaan+komt
© Fotografie Twan Wiermans

'We hebben voor onze melkveehouderij nooit een website gehad', vertelt Germaine. 'Dat was een bewuste keuze. Ik vind een website eerlijk gezegd nogal statisch. Wat er op staat, dat staat er op. We je een bericht aanpassen of een nieuwe foto plaatsen, dan kost dit veel meer tijd en moeite, dan wanneer je een berichtje op Facebook zet', weet ze uit ervaring. 'Bovendien, hoe groot is de kans dat mensen spontaan op internet op zoek gaan naar de website van een melkveebedrijf? De doorsnee consument niet zo snel in ieder geval.'

Trouwe volgers

De Facebookpagina, Melkveebedrijf Jean en Germaine Pijls genaamd, telt inmiddels ruim 443 trouwe volgers en heeft één heel specifiek doel. 'We willen de burger informeren over wat er allemaal bij komt kijken om een liter melk te maken', legt Facebookbeheerder Germaine uit. 'Daarbij gaat het niet alleen om het melken, maar ook alles daarom heen, zoals het inkuilen van mais en gras. Maar ook over de verplichting van het inzaaien van een vanggewas na het hakselen van de mais. Ook wanneer de koeien voor het eerst naar buiten mogen, dan melden we dat op Facebook. Daar komen best wel mensen op af.'

Weten wat er speelt

De consument weet volgens Pijls nauwelijks nog wat er op een boerderij speelt. 'Vroeger had je op iedere hoek van de straat wel een koe, een varken of kippen en een groentetuin. Dat beeld is allang achterhaald. Daarbij is het steeds lastiger om bij een boerderij spontaan op bezoek te gaan. Bovendien liggen we tamelijk buiten het dorp en is het contact stukken minder.'

Niet iedere dag

Germaine waakt er voor niet iedere dag iets op Facebook te zetten. 'Dat gaat te snel vervelen', benadrukt ze. 'Twee berichten op één dag vinden mensen al veel.' Jean doet overigens niets met Facebook. 'Ik stuur wel eens foto door, die Germaine dan plaatst.' Een kort verslag van het hakselen en het inzaaien van het vanggewas dat net achter de rug is, staat al op Facebookpagina van het melkveebedrijf.

Kalf Maxima

Nu is de geboorte van een kalfje uiteraard ook voer voor Facebook. 'Maar niet iedere keer', vult Germaine aan. 'Hoewel ik pas een uitzondering heb gemaakt, maar daar zit dan ook een verhaal aan vast. Twee jaar geleden waren we met een burgerdelegatie van de plaatselijke schutterij in Den Haag tijdens Prinsjesdag. Diezelfde dag werd een kalfje geboren dat we Maxima noemden. Hierbij waren twee vriendinnen aanwezig. Nu is onze Maxima pas zelf moeder geworden en zijn die vriendinnen dus 'peettante' geworden. Zoiets vind ik interessant om op Facebook te delen. Zoiets zet ik er dan bij. Aan het aantal likes zie je dat de zoiets leuk gevonden wordt. Net als een berichtje over de weidegang. Je merkt dan dat mensen speciaal komen kijken.'

• Lees meer hierover deze zaterdag in Nieuwe Oogst, editie Zuid

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Maandag
    13° / 13°
    90 %
  • Dinsdag
    10° / 7°
    15 %
  • Woensdag
    9° / 5°
    95 %
Meer weer