Kaasmakers Tijnje storten zich op excursies

Van bankdirecteuren uit India en Afrikanen die leren kaasmaken tot de kegelclub uit Heerenveen. Kaasmakers Sietse en Hendrika de Jong uit Tijnje zien zichzelf met excursies als ambassadeurs van de Friese melkveehouderij.

Kaasmakers+Tijnje+storten+zich+op+excursies
© Persbureau Noordoost

Kaasboerderij De Deelen in Tijnje ontving dit jaar zo'n achtduizend mensen uit 45 verschillende landen voor excursies. Dat aantal loopt nog steeds op, sinds Sietse en Hendrika de Jong vijf jaar geleden hun nieuwe ligboxenstal en kaasmakerij openden. 'We hebben nu de wind mee. Consumenten gaan weer meer over op dierlijke vetten en natuurlijk bereide producten, zoals kaas', zegt Sietse de Jong.

Waar de melkveehouders aanvankelijk mensen rondleidden met een plastic bekertje met koffie door de kaasmakerij, hebben ze nu een ruime excursieruimte waar ze tientallen bezoekers kunnen ontvangen. De excursieruimte is tevens skybox van het bedrijf. Aan de ene kant liggen de kazen te rijpen in het pakhuis, aan de andere kant kunnen mensen een blik werpen op de kaasmakerij.

Passie

Het bedrijf rekent voor de excursies een prijs van een paar euro per persoon, tot veertig, vijftig euro voor groepen, eventueel met koffie en appelgebak. 'We doen het niet vanuit winstbejag, maar vanuit passie', verklaart Hendrika de Jong.

Een strohok moet altijd netjes gestrooid zijn, want bezoekers fotograferen en filmen alles

Sietse de Jong, melkveehouder en kaasmaker in Tijnje

Sietse de Jong: 'Indiase bankdirecteuren willen vooral weten hoeveel omzet we draaien en hoeveel winst we boeken. Als we onze maandelijkse rekeningen kunnen betalen en een keer op vakantie kunnen, dat is voor ons het belangrijkste. Dat de Riperkrite kaas, vernoemd naar het natuurgebied hier, blijft hangen, wanneer ze weer kaas kopen, dat is voor ons al winst. De meeste bezoekers nemen ook wat mee uit onze boerderijwinkel.'

Lagere kaasprijs

De animo voor een bedrijfsexcursie in Friesland is ook te danken aan hun lagere kaasprijs in vergelijking met het Westen, merken de ondernemers. 'Groepen komen hier omdat wij een normale kaasprijs hanteren. Voor een pond kaas op de Zaanse Schans zijn ze 14 euro kwijt, terwijl ze bij ons voor 16 euro twee kazen van een kilo kopen.'

De sector op een transparante manier laten zien via een modern bedrijf dat kaas verwerkt, tussen twee natuurgebieden in, was hun voornaamste doel toen de melkveehouders vijf jaar geleden een nieuwe ligboxenstal met vier Lely-melkrobots en een kaasmakerij bouwden. 'De hele dag kaasmaken vinden wij saai. En dat de RMO de melk weer ophaalt en we daarvoor geld ontvangen, daar zit voor ons geen uitdaging in', beredeneert Hendrika de Jong.

Handrem

'Wij vinden het belangrijk om ons hart te luchten over de negatieve verhalen die naar buiten komen over de melkveehouderij. We willen aan die handrem trekken. Dat we een dier niet te veel moeten verheerlijken. Dat is een compleet verkeerd beeld. Een koe wil vooral reinheid, rust en regelmaat. Nederland heeft moderne veebedrijven die het netjes voor elkaar hebben. Ook op het gebied van voedselveiligheid zijn we vooruitstrevend. Dat verhaal moeten bezoekers in hun thuisland vertellen', vertelt de onderneemster.

Om dit te bereiken besteden de melkveehouders veel tijd aan het spic en span maken van hun bedrijf, benadrukt Sietse de Jong. 'Een fotograaf liep onlangs met mij mee. Hij concludeerde dat ik alleen maar aan het schoonmaken was. Een strohok moet altijd netjes gestrooid zijn met vers stro, want bezoekers fotograferen en filmen alles. Zonet maakten twintig Russen een selfie met mij met hun smartphone in de boerderijwinkel. Nog voordat ze hier weg zijn, plaatsen ze die op Facebook.'

Hendrika de Jong: 'Laatst kregen we bezoek van de finalisten van Heel Australië Bakt die door Frico Cheese werden gefilmd. Zij zaten met hun handen in onze wrongel. Dat gaat de hele wereld over.'

Vergadertak

Naast de excursietak wil het echtpaar meer bezoekers trekken door de vergadertak verder uit te bouwen. Hiervoor is de excursieruimte geschikt gemaakt voor vergaderingen. 'Meer en meer bedrijven vragen of ze bij ons kunnen vergaderen. Dat hadden we van tevoren nooit zo gedacht. Wij vergaderen gewoon tijdens het eten. Maar bedrijven zoals ING willen uit hun comfortzone en hier hun driedaagse bijscholingscursus volgen, inclusief lunch.'

Optimalisatie is een van hun doelen voor de komende jaren. 'We hebben de laatste jaren in onze kaasboerderij geïnvesteerd, in koeien en in land. Onze kinderen zijn nog te jong om echt te kunnen zien of ze interesse hebben om het bedrijf over te nemen', verklaart Sietse de Jong.

Topzomer

Hendrika de Jong: 'We hebben een topzomer gehad. Als ik thuiskom en het erf vol auto's staat, kinderen op traptrekkers zie en opa's en oma's aan de appeltaart, dan moet ik wel eens met de ogen knipperen. Mensen een goed beeld geven van de Friese melkveehouderij, daar lag altijd al ons hart. Dat dat zo uitpakt, hadden we alleen maar kunnen dromen.'

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    85 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer