LTO Noord wil proef met trekkers op N227 en N229

Om levensgevaarlijke verkeerssituaties met landbouwvoertuigen en fietsende scholieren te vermijden, willen gemeente Wijk bij Duurstede en LTO Noord een proef met trekkers op de provinciale weg. Provincie Utrecht moet nog een besluit nemen.

Er ligt nu een aanvraag bij provincie Utrecht voor het toestaan van tijdelijke maatregelen, waaronder het rijden met landbouwvoertuigen over de provinciale wegen N227 en N229. Afhankelijk van het antwoord van gedeputeerde Mirjam Maasdam kan er deze nazomer een pilot starten. Twee Wijkse wethouders hebben al contact gelegd met de provincie over het plan.

'Er is vooral tijdens het maaien en oogsten van gras en uitrijden van mest veel landbouwverkeer op de wegen tussen Wijk bij Duurstede, Langbroek en Doorn. Mede doordat de landbouwstructuur slecht is en veel percelen versnipperd zijn. Dat levert gevaarlijke situaties op.' Zo motiveert Niek van der Horst van LTO Noord Kromme Rijn en Heuvelrug het voorstel. 'We hoeven toch niet te wachten op de eerste dode?'

Parallelwegen

Op veel plekken in de regio moet landbouwverkeer over de parallelwegen langs de N227 en N229, terwijl daar ook veel fietsers rijden. Het is een drukke fietsroute voor scholieren tussen Wijk en Doorn. Een verkeerskundig adviesbureau heeft becijferd dat dagelijks duizend fietsers langs de betreffende route rijden en tienduizend auto's.

Extra gevaarlijk is het feit dat de parallelweg langs de N227 ten zuiden van Langbroek aan de andere wegzijde ligt dan ten noorden van het dorp. 'Dat betekent dat trekkers twee keer erop en eraf moeten, dus vier keer moeten invoegen op wegen vol met fietsers', zegt Van der Horst. 'Het is beter om langzaam te rijden op de provinciale weg tussen de auto's dan tussen de kwetsbare fietsers.'

Twee projecten

Het gaat om twee projecten. 'Als we op de N229 mogen rijden, hoeven we niet meer door het dorp Cothen te rijden.'

Inzet is om tijdelijk landbouwverkeer over de weg toe te staan, in combinatie met een verlaging van de autosnelheid tot 60 kilometer per uur. Dan is het verschil tussen auto's en landbouwverkeer kleiner.

Venstertijden

Ook moet een inhaalverbod voor auto's gelden tijdens de pilot. Het instellen van venstertijden moet trekkers tijdens de spitsuren van de provinciale weg afhouden.

De pilot heeft instemming van Dorpsplatform Langbroek, LTO Noord, Cumela en het Utrechts Fietsoverleg.

Bekijk meer over:

Lees ook

Marktprijzen

Meer marktprijzen

Laatste nieuws

Nieuwste video's

Kennispartners

Meest gelezen

Nieuw op MechanisatieMarkt.nl

Meer advertenties

Vacatures

Weer

  • Zaterdag
    4° / 0°
    90 %
  • Zondag
    15° / 6°
    20 %
  • Maandag
    13° / 9°
    90 %
Meer weer