Douane controleert in zuidwesten op rode diesel
De douane in Zuidwest-Nederland is bezig met een handhavingsactie op rode diesel in voertuigen en voorraadtanks. Rode diesel mag in de brandstoftank van een (land)bouwvoertuig zitten, mits de diesel aantoonbaar in België is getankt.
De douane komt zonder aankondiging bij bedrijven langs om de te controleren of er rode diesel in auto's, (land)bouwvoertuigen, IBC's en voorraadtanks zit. Volgens de douane worden er ongeveer 130 bedrijven in Zeeuws-Vlaanderen en West-Brabant gecontroleerd.
Vanaf het moment dat de douane het bedrijf betreedt, mogen machines het erf niet verlaten. In elk geval niet eerder dan nadat er een monster uit de brandstoftank van de machine is genomen.
Monster nemen
Boeren en loonwerkers dienen medewerking te verlenen aan de controles. 'Dit gaat zelfs zover dat zij van u kunnen verlangen om het monster te nemen uit de machine of voorraadtank', meldt Cumela Nederland.
De monsters neemt de douane mee voor analyse. Daarbij worden de monsters ook gecontroleerd op de aanwezigheid van eventuele ontkleuringsmiddelen, die de aanwezigheid van rode kleurstof verdoezelen.
Aan het monster kan de douane meestal direct al zien of er rode diesel in zit. Is dat het geval, dan vragen de controleurs ook om recente tankbonnen van rode diesel die in België is getankt. Ook kunnen ze vragen naar tankbonnen van witte diesel.
Rode diesel toegestaan
Ondanks de afschaffing van rode diesel in Nederland mag een Nederlands bedrijf in België nog steeds rode diesel tanken in trekkers en werktuigen. De boer of loonwerker dient dan wel aannemelijk te maken dat de rode diesel in België is getankt in het desbetreffende voertuig. Een Belgische tankbon waarop het voertuig staat vermeld, is hierbij een handig hulpmiddel.
Ook in normale brandstofreservoirs van niet-zelfrijdende werktuigen, generatoren en verwarmingsapparaten mag rode diesel in België worden getankt. Voorwaarde is dat de tank rechtstreeks is verbonden aan het apparaat of werktuig. Ook hier is een tankbon handig.
Economisch delict
Er mag alleen in de originele tank van de trekker/werktuig worden getankt. Een extra grote tank maken mag dus niet. De vrijstelling geldt dus ook niet voor losse brandstofreservoirs. Wie dit aan de grens niet meldt bij de douane, is bezig met illegale import. Dit wordt gezien als economische delict en de sancties zijn behoorlijk hoog.
Loonwerkers mogen in België rode diesel tanken zonder dat ze werk verricht in België. Ook voor Belgische bedrijven geldt in Nederland de Nederlandse wet. Dat betekent dat ook zij in Nederland uitsluitend witte diesel mogen tanken.
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
Case IH FARMALL 55C
2012, P.O.A.
-
Lely Splendimo 320FC Frontmaaier
2014, P.O.A.
-
Massey Ferguson 8S.225 Dyna E-Power Exclusive
2022, € 140.000
-
Dennis - Premier Petrol kooimaaier
Gebruikt, € 3.600
Vacatures
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %