Consument waardeert Nederlands vlees
Consumenten zijn positief over de kwaliteit van Nederlands vlees. Dat blijkt uit de Vion Consumer Monitor. Ruim 65 procent van de 2500 ondervraagde consumenten beoordeelt Nederlands vlees als 'uitstekend'.
In het onderzoek, onder ruim 2500 huishoudens van het GfK huishoudpanel, noemen velen vlees het lekkerste onderdeel van de warme maaltijd. Niet eerder waren er zoveel consumenten die vlees een onmisbaar onderdeel van de warme maaltijd vinden.
Feit is dat de consument steeds kritischer wordt, maar een goed stukje vlees op zijn tijd absoluut weet te waarderen. Het bieden van voldoende variatie en geborgde productkwaliteit draagt ertoe bij dat de consumptie van vlees ook in de toekomst binnen het voedingspatroon van de consument past.
Transparante voedselketen
Het vertrouwen van de consument dat de productie van vlees in Nederland goed is geregeld, is hoog blijkt uit de Vion Consumer Monitor. Begin juni kwam al uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, dat consumenten zich in toenemende mate bewust zijn van hun eigen invloed op de voedselketen.
Binnen Nederlandse supermarkten groeide de omzet met een Beter Leven-duurzaamheidsclaim het afgelopen jaar fors voor vlees met 25 procent en die van vleeswaren met 295 procent.
Aankoopgedrag
Dit jaar bevat de Vion Consumer Monitor voor het eerst een uitgebreide segmentatie van de consumentengroepen. Die is gebaseerd op aankoopgedrag, socio-demografische kenmerken en attitudes van vleeskopers.
Zo valt er een duidelijk onderscheid te maken tussen bijvoorbeeld 'saturday bulkies' (doen vooral boodschappen op zaterdag, houden rekening met MVO-aspecten), 'organic believers' (consumenten die veel biologisch vlees kopen), 'pork lovers' (echte varkensvleesliefhebbers, tikje chauvinistisch) en 'minced meaters' (gehaktliefhebbers, betalen liever niet te veel).
Specifieke behoeften
Deze nieuwe aanvullende segmentatie geeft een nog duidelijker beeld van de vleeskoper, ook op individueel formule-niveau. Door de verschillende kennisbronnen met elkaar te combineren, wordt het beeld van de consument steeds duidelijker en kan gericht worden ingespeeld op specifieke behoeften.
Bekijk meer over:
Lees ook
Marktprijzen
Meer marktprijzen
Laatste nieuws
Nieuwste video's
Kennispartners
Meest gelezen
Nieuw op MechanisatieMarkt.nl
-
John Deere Tractor 5315 (WD) #47552
Gebruikt, P.O.A.
-
Gebruikt, P.O.A.
-
Lemken Ploeg Vari-Opal 7 (MM) #510226
Gebruikt, P.O.A.
-
Fella TH 1101 TRANS
2007, € 7.000
Vacatures
Projectmedewerker BoerenNetwerk - Zet je in voor natuurinclusieve landbouw!
Wij.land - Abcoude (De Ronde Venen)
Onderzoeksassistent maisteelt
Wageningen University & Research - Lelystad
Docent veehouderij
Landstede MBO - Raalte
Meewerkend bedrijfsleider (m/v) op een modern en ondernemend melkschapenbedrijf
ATT Agro - Den Burg, Texel
Bestuurslid met voorzitterskwaliteiten
Coöperatie Natuurrijk Limburg - NL
Weer
-
Vrijdag6° / 0°85 %
-
Zaterdag4° / 0°90 %
-
Zondag15° / 6°85 %